تمیز کردن وسایل و لوازم استیل 

استیل ضد زنگ مانند هر وسیله دیگری، دارای یک روکش یا لایه محافظ است که در صورت از بین رفتن آن، وسیله استیل شما خراب شده و دیگر آن درخشش و تمیزی روز اول را نخواهد داشت. 

دلیل محبوبیت استیل علاوه بر داشتن سطحی صاف و صیقلی که مانع رشد میکروب و باکتری می‌شود، مقاومت بالای آنها در برابر استفاده روزانه و سنگین است. به همین خاطر است که اکثر آشپزخانه‌های عمومی و حرفه‌ای از استیل ضد زنگ در همه جای آشپزخانه و حتی ظروف آشپزی استفاده می‌کنند. اما این موضوع دلیل نمی‌شود که استیل ضد زنگ خراب نشده یا لک و کثیفی دائمی بر روی آن پدید نیاید. وقتی برای تمیز کردن وسایل استیل، از سیم ظرفشویی یا پدهای ضخیم استفاده می‌کنید، لایه محافظ استیل ضد زنگ را هم از بین می‌برید. وقتی لایه محافظ به مرور زمان از بین برود، آب و مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌ها، مثل وایتکس، به درون استیل نفوذ کرده و رفته رفته آنرا خراب می‌کنند.

 

استفاده از پد شست و شوی مناسب

بنابراین نکته اول در افزایش طول عمر وسایل استیل آشپزخانه، تمیز کردن آنها با پدهای ظرفشویی نرم مثل اسفنج یا پارچه‌های مایکروفیبر است. به هیچ عنوان از سیم ظرفشویی یا اسکاژهای سخت برای تمیز کردن استیل ضد زنگ خصوصا در قسمت سینک ظرفشویی، درب یخچال و کابینت استفاده نکنید. اسکاژهای پلاستیکی جایگزینی مناسب برای سیم ظرفشویی در تمیز کردن وسایل استیل هستند.

 

اگر وسیله استیل شما مثل سینک ظرفشویی یا کابینت دارای بافت خاصی است. سعی کنید موقع تمیز کردن حتما در جهت همان بافت سطح استیل حرکت کنید. خاصیت جالب وسایل استیل این است که هر چه بیشتر از عمر استیل می‌گذرد، مقدار کمتری اثر انگشت و لک بر روی آن باقی می‌ماند. در نتیجه در روزهای ابتدایی خرید وسایل استیل نباید زیاد به ماندن اثر انگشت یا لک بر روی وسایل‌تان حساسیت به خرج دهید.

 

استفاده از شوینده‌های مناسب

شاید برای‌تان عجیب باشد اما وسایل استیل هم شوینده‌های مخصوص به خود را دارند. برای تمیز کردن وسایل استیل، مثل سینک، صفحه روی کابینت یا قابلمه و ماهی‌تابه، از تمیز کننده‌های CLR یا پاک کننده استیل ضد زنگ استفاده می‌شود. این مواد خیلی عالی لک‌های ایجاد شده توسط آب سخت و غذاهای سوخته را از روی سطح استیل پاک کرده و درخششی زیبا به آن می‌دهد. البته اگر پاک کننده مخصوص استیل در دسترس نباشد چه باید بکنیم؟ خوب بسیاری از تولید کنندگان معروف وسایل استیل استفاده از وسایل زیر را برای تمیز کردن وسایل استیل توصیه می‌کنند:

  • سرکه سفید برای تمیز کردن لکه‌های آهک چسبیده به ظروف استیل
  • مایع ظرفشویی با اسفنج نرم یا پارچه نرم
  • جوش شیرین برای تمیز کردن لک غذا، چایی و قهوه (مناسب سینک و رو کابینتی)
  • شیشه پاک کن برای تمیز کردن استیل‌های پولیش خورده و های‌گلاس (مناسب سینک، درب یخچال، درب گاز، بدنه هود)
  • روغن زیتون برای جلا انداختن استیل

 

 

بهترین و در دسترس‌ترین پاک کننده برای تمام وسایل استیل ضد زنگ از قبیل یخچال، گاز، هود استیل و سینک همان سرکه سفید است. با کمک یک دستمال نرم نخی و سرکه سفید خیلی راحت لکه‌های آهک بجا مانده از آب‌های سخت را از روی استیل پاک خواهید کرد. حال برای اینکه استیل دوباره حالتی درخشان به خود بگیرید، می‌توانید از مقدار کمی روغن زیتون نیز بر روی سطوح استفاده کنید. با این کار استیل شما دوباره مثل روز اول خواهد درخشید. اما برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل، توصیه می‌شود مقداری جوش شیرین را بر روی دستمال نخی ریخته و سپس سینک را تمیز کنید. هر چند مایع ظرفشویی هم خیلی عالی جواب می‌دهد. البته سعی کنید مقدار مایع ظرفشویی زیاد نباشد، همچنین موقع شست و شو با آب زیاد تمام کف باقی مانده بر روی استیل را پاک کنید.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

 

0 نظر

نظر دهید

captcha