برج های بلند تهران 

 

شهر بزرگ تهران برج های بلندی دارد که شناخت آنها خالی از لطف نیست . وب اسکان در این وبلاگ قصد معرفی برج های بزرگ تهران را دارد.

 

۱. برج بین‌المللی تهران

برج بین‌المللی تهران به ارتفاع ۱۶۲ متر و ۵۶ طبقه بلندترین برج مسکونی تهران و ایران است. این برج ۳ بال و ۲۲۰٬۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد. هم­چنین دارای ۵۷۲ واحد، ۴۳ آپارتمان سوئیت، ۱۷۲ آپارتمان دوخوابه، ۳۱۳ آپارتمان سه خوابه، ۱۶ آپارتمان چهارخوابه، ۱۱ آپارتمان پنت‌هاوس تریپلکس و ۱۷ واحد تجاری در همکف است. برج بین‌المللی تهران از تمام نقاط تهران به آسانی قابل دسترسی است. زیرا در میان بزرگراه‌های حکیم‌غرب، کردستان و خیابان شیخ‌بهایی و در شمال محله امیرآباد شهر تهران واقع شده‌است. سازه­‌ی این برج بر اساس استانداردهای معتبر در برابر زمین‌لرزه ده ریشتری مقاوم بوده و مقاوم‌ترین برج در برابر زلزله در ایران محسوب می‌شود. این برج دارای ۱۰۰۰ پارکینگ سرپوشیده با اسکلت بتونی و دیوار حائل می‌باشد.

از جمله امکانات هوشمند این برج می­توان به شبکهی کامپیوتری داخلی ساختمان، مدیریت انرژی مصرفی، کنترل دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه، سیستم اطفاء حریق، کنترل سیستم آنتن مرکزی تلویزیون و کنترل ترافیک آسانسور اشاره کرد.

 

۲. برج آسمان

برج آسمان با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر از ساختمان­های بلند شهر تهران است که در چهارراه فرمانیه (تقاطع خیابان پاسداران و خیابان فرمانیه) و در سال ۱۳۸۱ ساخته شده است. این برج با ۳۷ طبقه پس از برج بین‌المللی تهران دومین برج مسکونی بلند تهران به شمار می‌رود. برج آسمان در زمینی به مساحت نزدیک به ۵۵۰۰ متر مربع ساخته شده‌ و دارای ۱۰۴ واحد مسکونی، واحدهای تجاری و مجموعه اداری است. لازم به ذکر است دفتر مرکزی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این برج قرار دارد.

 

۳. برج هزاره سوم

برج هزاره سوم یا برج میلینیوم با ارتفاع ۱۱۸ متر سومین برج بلند شهر تهران و ایران است که در خیابان شیخ بهایی و نزدیک به برج بین‌المللی تهران جای گرفته است. این برج ۳۴ طبقه در زمینی به مساحت ۱۵۲۰۰ متر مربع و با زیربنایی برابر با ۱۲۳۰۰۰ متر مربع، کاربری مسکونی و تجاری ساخته شده است.

سهام‌داران دو شرکت تعاونی مسکن آشیانه هلی‌کوپتر و شرکت ساختمانی و بازرگانی میلینیوم ایرانیان، مالک و کارفرمای برج هزاره سوم هستند.

این بنا از سه برج شمالی، جنوبی و میانی تشکیل شده است. برج­های شمالی و جنوبی شبیه به یکدیگرند؛ اما برج میانی با وجود داشتن ارتفاع برابر، سطح زیربنای بیشتری دارد. سه برج تشکیل‌دهنده هزاره سوم در کنار هم مکعب مستطیل منظمی را شکل می‌دهند.

۴. برج سپهر

برج سپهر با معماری ساده به شکل مکعب مستطیل به رنگ خاکستری، یکی از بلندترین ساختمان‌های تهران است.ارتفاع این برج ۱۱۵ متر در ۳۲ طبقه و مساحت آن ۵۵۰۰۰ متر مربع است. این برج که هم‌اکنون به عنوان ساختمان مرکزی بانک صادرات ایران به کار گرفته شده‌ در خیابان سمیه میان خیابان‌های بهار و مفتح قرار گرفته است. برج سپهر در زمان انقلاب نیمه‌کاره بود و متعلق به هژبر یزدانی بود. پس از آن مصادره و به عنوان بدهی وی در اختیار بانک صادرات قرار گرفت. این ساختمان پس از خاتمه جنگ تکمیل شد و در سال ۱۳۷۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

۵. برج جام ملت

ساختمان برج جام بانک ملت اثر معمار شناخته شده رضا دانشمیر با ۱۱۵ مترارتفاع و ۳۲ طبقه در سال ۱۳۹۵ در خیابان شریعتی تهران ساخته شد. این برج از طریق بزرگراه همت و رسالت (شرق به غرب)، و هم‌چنین بزرگراه امام علی و صیاد شیرازی (محور شمال جنوب) قابل دسترسی است. برج جام ملت از ترکیب دو حجم و الگو طراحی شده است. ابتدا یک پلتفرم افقی با کاربری تجاری که ۸۰%، و یک حجم عمودی که ۲۵% از حجم اصلی را پوشانده که شامل عرصه‌های اداری می باشد. این مجموعه ۳۴ طبقه دارای یک پارکینگ ۷ طبقه،رستوران، و سکوی فرود هلیکوپتر می‌باشد. پروژه برج جام شامل ۶۳ واحد تجاری در دو طبقه، ۸۹ واحد اداری در ۲۳ طبقه و ۵۵۵ واحد پارکینگ عادی به انضمام ۲۸ واحد پارکینگ ویژه معلولان در ۷ طبقه است. این برج هم‌­چنین دارای امکاناتی نظیر سالن اجتماعات، عرصه فرود هلیکوپتر، نمازخانه و رستوران با محوطه روباز می­‌باشد. بیش از ۵۰ جلسه از جلسات شورای معماری بانک ملت به طراحی پروژه برج جام اختصاص داشته است.

 

۶. برج نگار

برج نگار با ۳۱ طبقه‌، ۱۱۴ متر ارتفاع، ۲۲۰ واحد، کاربری تجاری و اداری و ششمین ساختمان بلند تهران، در شمال این شهر واقع است. این برج در خیابان ولی‌عصر، صد متری شمال میدان ونک قرار دارد. این برج در زیربنایی به وسعت ۴۰ هزار متر مربع با اسکلتی فلزی و پوشش سقف کامپوزیت ساخته شده است. سطح کل نمای برج ۱۳۸۰۰ متر مربع بوده که ترکیبی از نمای آلومینیومی به صورت کامپوزیت و شیشه دوجداره است. نمای شیشه ۵۵۰ متر مربع بوده و از گاز آرگون بین شیشه‌ها استفاده شده است. استفاده از فلز آلومینیوم موجب کاهش وزن و سبکی سازه این برج شده است. پوشش داخلی واحدها کاغذ دیواری، پوشش کف‌های عمومی سنگ گرانیت و راه‌پله‌ها از جنس سنگ تراورتن است. هم­‌چنین یک عرصه هلیکوپتر به مساحت ۱۳۰ متر مربع در بالای برج قرار دارد. این برج ۷ طبقه پارکینگ با ظرفیت ۲۴۹ خودرو دارد و دارای آسانسوری ویژه حمل اتومبیل از طبقه همکف تا پارکینگ طبقهٔ سوم است. ۲ چیلر جذبی و ۲ دیگ بخار سیستم گرمایش و سرمایش و آب گرم مورد نیاز را تأمین می‌کند. همچنین تأمین برق واحدها به صورت جداگانه و از محل اتاق برق در طبقه اول میسر شده است.

۷. برج باران

برج تجاری اداری باران با ۳۰ طبقه و ارتفاع ۱۴۰ متر هفتمین برج بلند تهران و ایران است. این پروژه از ۲۳ طبقه فوقانی و ۷ طبقه زیرزمین در زمینی به مساحت ۱۲۲۲۹ متر مربع در سال ۱۳۹۷ احداث شده است. در این برج، مجموعا ۲۳ آسانسور جهت ارتباط بین طبقه ۷- تا طبقه بیست و سوم در نظر گرفته شده است. جهت دسترسی به طبقات تجاری، تعداد ۱۴ دستگاه پله برقی، ۲ دستگاه آسانسور پانوراما، یک راه پله دکوراتیو و ۶ راه پله مجزا در نظر گرفته شده است. از جمله تجهیزات این برج می‌­توان به ۶ طبقه پارکینگ، ۱۵ دستگاه آسانسور جهت سرویس‌دهی به واحدهای اداری، ۳ دستگاه آسانسور جهت سرویس‌دهی به واحدهای تجاری، رستوران، فضاهای تفریحی ورزشی و سالن‌های اجتماعات، ۲ دستگاه آسانسور پانوراما در وید مرکزی،  ۲ دستگاه آسانسور باری، ۱ دستگاه آسانسور مخصوص حمل زباله، راه‌پله دکوراتیو جهت بخش تجاری ، ۶ راه‌پله مجزا، رمپ معلق و آبشار مصنوعی در طبقه همکف، وید با قابلیت احداث کافی‌شاپ در طبقات اوّل و دوم، رستوران ملل در طبقه پنجم، شهربازی در طبقه ششم، سالن اجتماعات و کنفرانس در طبقه هفتم اشاره کرد.

 

۸. برج بی‌۳ مهستان

برج بی‌۳ مهستان، هشتمین برج بلند تهران و ایران، با ارتفاع ۱۲۰ متر و ۳۰ طبقه در سایت مهستان شهرک قدس (غرب) در سال ۱۳۸۷ ساخته شده است. این برج در زمینی به مساحت ۳۲۶۴ متر مربع، زيربنايي معادل ۳۵۹۳۰ متر مربع ، ضريب اشغال ۳۷ و تراكم ۱۱۰۰ درصد و در مدت ۶ سال اجرا گرديده است. بی ۳ با كاربري مسكوني با تعداد ۱۱۳ واحد آپارتمان ،۱۶۳ واحد پاركينگ و ۱۲۹ واحد انباري از سال ۸۱ توسط شركت مهستان آغاز و ۶ سال بعد به اتمام رسيده است. از لحاظ طرح معماری، سازه، تأسیسات به­ه‌کاررفته و چشم­‌انداز شهری یکی از برترین سازه­‌های تهران و ایران است. از جمله امکانات و فناوری­‌های به­‌کاررفته در برج بی‌۳ می­‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، سیستم اعلام حریق آدرس­‌پذیر، آساسنسورهای OTIS، سرمایش با چیلرهای جذبی LG، گرمایش از طریق موتورخانه مرکزی و فن­کویل سقفی و کانالی، سیستم شوتینگ زباله، آنتن مرکزی، شبکه دوربین­‌های مدار بسته، شبکه داخلی اینترنت و برق اضطراری اشاره کرد.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

 

 

0 نظر

نظر دهید

captcha