انواع شیرآلات ساختمان

شیرآلات موجود گستره عظیمی از انواع طرح، رنگ، جنس و مکانیزیم عملکردی را در بر می گیرند.

شیرآلات فلکه ای

این دسته از شیرآلات از گذشته های دور تا امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. در این نوع از شیرآلات، باز و بسته شدن آب به کمک دو دستگیره پیچشی مجزا برای آب گرم و سرد انجام می شود. این مدل از شیرآلات ارزان تر از مدل های دیگر است اما خرابی زیادی دارد. نصب و تعمیر آن آسان، اما تنظیم دمای آب در این نوع مشکل است. نوعی از شیرآلات فلکه ای، شیرآلاتی هستند که فقط یک دستگیره دارند. این مدل در جاهایی که فقط لوله کشی آب سرد وجود دارد به کار می رود. به دلیل کاربری سخت و خرابی زیاد این مدل از شیرآلات کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، مگر در جایی که محدودیت مالی وجود داشته باشد. ناگفته نماند که شیرآلات فلکه ای که به سبک کلاسیک ساخته می شوند، توسط طرفداران سبک کلاسیک نیز استفاده می شود.

شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی خود به دو دسته شیرآلات اهرمی تک دستگیره و شیرآلات اهرمی دو دستگیره تقسیم می شوند. در شیرآلات تک اهرمی، تنها یک دستگیره برای باز و بسته کردن، تنظیم فشار و تنظیم دمای آب وجود دارد. در مدل دو اهرمی، دو اهرم مجزا برای آب گرم و سرد تعبیه شده است. باز و بسته کردن آب با شیرآلات اهرمی خیلی آسان تر از شیرهای فلکه ایست و کاربری راحت تری دارند. علاوه بر کاربری آسان، خرابی شیرهای اهرمی کمتر است.

 دسته ای از شیرآلات دو اهرمی وجود دارند که به شیرآلات دو کاره شهرت دارند. در این مدل اهرم ها برای تنظیم آب سرد و گرم نیستند، بلکه برای جدا کردن آب تصیفه شده و تصفیه نشده طراحی شده اند.

شیرآلات هوشمند

با وارد شدن تکنولوژی در عرصه تولید شیرآلات ساختمانی، انواع مختلفی از شیرآلات هوشمند تولید شده است. از دسته شیرآلات هوشمند می توان به شیرآلات چشمی، لمسی، دیجیتال و ریموت دار اشاره کرد.

شیرآلات هوشمند چشمی: با قرار گرفتن دست در مقابل سنسور الکترونیکی هوشمند تعبیه شده، آب جریان می یابد.

شیرآلات هوشمند لمسی: با یک لمس بدنه شیر، جریان آب قطع و وصل می شود.

البته بسیاری از شیرآلات هوشمند دارای اهرم دستی هم هستند. این نوع شیر ها نیاز به یک منبع تغذیه دارند که می تواند باتری، آداپتور یا برق شهری باشد. مهم ترین مزیت این مدل، کمک به صرفه جویی در مصرف آب است. شیرآلات هوشمند نسبت به دیگر انواع شیرآلات گران تر هستند. همچنین تعمیر آنها کار راحتی نیست و در صورت ایجاد خرابی باید به یک فرد کاردان مراجعه کرد.

شیرآلات پدالی 

این نوع شیرآلات معمولاً برای روشویی مکان های عمومی استفاده  می شود. در این مدل به کمک فشار پا بر روی پدال، فشار آب خروجی از علم تنظیم می شود.

محل نصب شیرآلات

به هنگام انتخاب شیرآلات باید به این نکته توجه کرد که قرار است شیرآلات در کجا نصب شوند. شیرآلات روشویی و آشپزخانه می تواند روی دیوار، روی کابینت و یا روی سینک نصب شود. نصب شیرآلات روی سینک و بعد از آن نصب روی کابینت محبوبیت بیشتری دارد. باید توجه شود که تعداد سوراخ های سینک و روشویی با شیرآلات همخوانی داشته باشد. نکته دیگر این است که به اندازه سینک و روشویی توجه کنید و متناسب با آنها شیرآلات را خریداری کنید. برای سینک ها و روشویی های کوچک، شیرآلات بزرگ نخرید. این کار هم از لحاظ بصری ناخوشایند است و هم کاربری را پر دردسر می کند.

شیرآلات سرویس بهداشتی و دوش حمام، به دیوار نصب می شود اما می تواند به صورت توکار یا روکار باشد. در نصب توکار فقط کاور و دسته های تنظیم قابل رؤیت هستند. نصب روکار روش مدرنیست و باید قبل روکش کردن دیوار انجام شود. مزیت این روش در جذابیت و زیبایی آن است. همچنین در نصب توکار فضای کمتری اشغال می شود. عیب شیرآلات توکار این هست که بعد از نصب به اجزای شیرآلات دسترسی ندارید. بنابراین در صورت استفاده از شیرآلات توکار باید بیش از پیش به کیفیت شیرآلات توجه کنید.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha