کاکتوس ها

کاکتوس­‌ها گیاهانی هستند خاردار و مقاوم در برابر گرما.  است. در این پست وب اسکان  انواع کاکتوس و روش‌های مراقبت و نگهداری از آن‌ها را بیان می کند.

کاکتوس­‌ها گیاهانی مخصوص محیط­‌های گرم­ و خشک هستند.  کاکتوس‌­ها به دلیل نیاز کم به آب و مراقبت و البته سازگاری بسیار زیاد با محیط، جایگاه ویژه‌­ای در میان گیاهان آپارتمانی پیدا کرده است. این گیاهان با ریشه­‌های پخش ولی کم عمق آب را در سطح خاک به خوبی جذب کرده و آب را برای مدت طولانی جذب می‌کنند. عمر کاکتوس بین ۱۰ تا حتی ۲۰۰ سال است!

آبیاری کاکتوس‌ها به عوامل زیادی از جمله فصل، میزان رطوبت هوا، دمای اطراف، نوع کاکتوس و … بستگی دارد. اما به صورت کلی کاکتوس‌­های کوچک نیاز به آب بیشتری برای رشد دارند. بهتر است زمانی به کاکتوس آب دهید که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد.

کاکتوس‌­ها را  به ۳ دسته کلی تقسیم می‌کنند:

خانواده پرسکیه : این دسته از کاکتوس­‌ها برگدار و گلدار هستند. ساقه این نوع کاکتوس به راحتی در ماسه ریشه می‌­دهد.

خانواده اوپنسیه  : دسته دوم نیز برگ دارند.با این تفاوت که به سرعت بعد از چند روز برگ‌­های خود را از دست می­‌دهد. هم‌چنین تیغ­‌های این دسته نیز به راحتی جدا می‌­شوند.

خانواده کاکتاسه : این دسته از کاکتوس­‌ها برگ ندارند و در مناطق سرد بهتر رشد می‌کنند. این دسته از گیاهان به خاطر داشتن خارهای حساسیت­زا بهتر است از دسترس کودکان دور باشد.

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

این نمونه از انواع کاکتوس، حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر رشد می‌­کند. گل‌­های سفید و میوه‌­های بنفش رنگ در تابستان از ویژگی‌های این نوع کاکتوس است. تیغ‌­های روی این گیاه می­‌تواند ایجاد حساسیت کند. این گیاه نیاز به مراقبت زیادی نداشته و به راحتی با محیط وفق پیدا می‌کند.

کاکتوس آلوئه جوونا

این نوع کاکتوس بیشتر در مناطق گرمسیری به عنوان گیاه پوشاننده یا زینتی استفاده می­‌شود. سرعت رشد این گیاه متوسط است. به طوری که معمولا تا ارتفاع ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر رشد دارد. این گیاه بعد از یک دوره سرمای نهایتا ۱۰ درجه و وارد شدن به دوره گرما با دمای مناسب بین ۲۱ تا ۳۴ درجه گل می‌­دهد. نور مستقیم بهترین نور برای این گیاه است. توجه داشته باشید در تابستان نیاز به آّب و کود منظم‌تری نسبت به زمستان دارد.

کاکتوس خلال دندان

این نمونه کاکتوس به صورت استوانه‌­ای رشد می‌­کند. خلال دندان در مناطق گرمسیری می­‌تواند تا دمای ۳۰ درجه را به راحتی تحمل کند. در زمستان نیز می‌تواند تا دمای -۴ درجه را تحمل ­کند. گل این نمونه کاکتوس اغلب در شب باز بوده و عمر آن نهایتا ۳ شب است.

کاکتوس کریسمس

دلیل نام‌گذاری این نوع کاکتوس زمان رویش گل­‌های آن است. این نوع کاکتوس زمان عید کریسمس گل می‌دهد. برای نگهداری بهتر کاکتوس کریسمس در زمان استراحت آن را در اتاقی با دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه قرار داده و آن را سیراب کنید. در زمان گل‌دهی هر ۳ یا ۴ روز به آن آب دهید. فصل بهار یا اوایل تابستان زمان مناسبی برای قلمه زدن این نوع کاکتوس است.

اچینو کاکتوس گروزونی

این گیاه با شیارهای عمیق و خارهای زرد روی آن شناخته می‌­شود. این نمونه از انواع کاکتوس را هر ۴ یا ۵ هفته یک بار آب بدهید. نیاز شدیدی به نور خورشید داشته و در روز حداقل چند ساعت باید از نور روز استفاده کند. برای تکثیر آن نیز از بذر استفاده کنید.

ارکید کاکتوس

نمونه‌­ای از کاکتوس‌­های تزئینیست که با گل­‌های قرمز و نارنجی رنگ تزئین شده است. ارکید کاکتوس گل­‌های بزرگی دارد. بهار و تابستان بهترین فصل برای قلمه زدن این کاکتوس است. قلمه‌­ها بعد از ۳ الی ۶ هفته ریشه داده و بهتر است در این مدت در محیطی مرطوب و گرم باشد.

آگاوه ویکتوریا-رجیون

کاکتوسی بسیار زیباست که برای رشد نیاز به خاک‌­های آهکی دارد. این نمونه از انواع کاکتوس نسبت به سایر کاکتوس‌­ها رشد نسبتا کمی دارد. اما به نسبت گل مقاومی محسوب می‌شود. تیغ این کاکتوس سر هر برگ و تنها یک تیغ سیاه یا قهوه‌­ای رنگ است. گل­دهی در این گیاه فشار زیادی به گیاه اصلی می‌­آورد. تا جایی که کاکتوس پس از گلدهی خشک می‌­شود. این کاکتوس مصرف خوراکی داشته و  گل و برگ‌هایش پس از جوشاندن قابل استفاده است.

سدوم

این نمونه کاکتوس دارای برگ‌های آبدار به رنگ سبز روشن و قرمز هستند. این گیاه سمی بوده و در صورت برخورد با دست یا دهان ایجاد سوزش می­‌کند. برای قلمه زدن این کاکتوس در بهار اقدام کنید. این کاکتوس ۲۰ یا ۳۰ سانتی متر رشد می‌­کند.

سمپریووم آراکنویدیوم

این کاکتوس به دلیل داشتن تار­هایی شبیه به تارعنکبوت به کاکتوس تارعنکبوتی نیزشناخته می‌شود. این نمونه کاکتوس انواع مختلفی داشته و دارای برگ‌­های آبدار و گوشتیست. رنگ قرمز، قهوه‌­ای مایل به قرمز و سبز از رایج­‌ترین رنگ­‌ها در این کاکتوس است. کاشت نسبتا راحتی داشته و دشمنش رطوبت زمستان است. این کاکتوس‌­ها نیاز به آبیاری زیادی ندارد و مابین دو آبیاری باید خاک گلدان کاملا خشک شود.

هاورتیا گورخری

این گیاه با برگ­‌های نسبتا بلند نهایتا تا ۲۰ سانتی متر رشد می­‌کند. برگ‌­های این کاکتوس سبز تیره با خال‌­های سفید است. برای آبیاری این کاکتوس اجازه دهید خاک کاملا خشک شده و سپس آبیاری کنید. برای تکثیر نیز بهتر است از پاجوش‌­هایی که اطرافش رشد می­‌کند اسفاده کنید.

هاورتیا کوپری

این کاکتوس با برگ‌­هایی نسبتا شفاف نور را به درون برگ‌­های خود هدایت می­‌کنند. گیاه نسبتا مقاومی در برابر سرماست و سرمای -۵ درجه را نیز می‌­تواند تحمل کند. اما بهترین دما برای این کاکتوس ۲۴ تا ۲۶ دجه است. این کاکتوس نیاز به نور مستقیم خورشید نداشته و باید در برابر این نور محافظت شود. برای تکثیر بهتر است از پاجوش‌هایی که اطراف گیاه اصلی رشد می­‌کند استفاده کنید. هم‌چنین می‌­توانید از بذر برای کاشت و تکثیر نیز استفاده کنید.

كارپوبروتوس ادولیس

یک کاکتوس بومی آفریقای جنوبیست که برای چند سال می­‌تواند زیبایی‌بخش خانه شما باشد. کاکتوس جوان با رنگ سبز چمنی و زرد و کاکتوس پیر کم کم به رنگ قرمز مایل می‌­شود. میوه این کاکتوس خوراکیست و طعمی شور و ترش و نسبتا ژله‌­ای مانند دارد. گل این کاکتوس نیز بسیار زیبا و به رنگ زرد تا صورتیست. بهار نیز فصل جوانه زدن آن است.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha