مالیات املاک

 

یکی از سوالات متدوال در مورد مسائل حقوقی ساختمان مالیات املاک است . مالیات املاک هزینه ای است که دولت برای تامین قسمتی از مخارج کشور از افراد فعال در حوزه مسکن دریافت می کند. مالیات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دولت پرداخت می شود. مالیاتی که افراد روی دارایی و درآمد خود پرداخت می کنند را مالیات مستقیم می گویند. مالیات بر دارایی شامل درآمد افراد حقیقی یا حقوقی، درآمد حاصل از املاک استیجاری و حقوقی است که اشخاص دریافت می کنند. مالیات های غیر مستقیم  مانند گمرک، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف است. این مالیات روی قیمت کالا محاسبه شده و هنگام خرید پرداخت می شود.

 

مالیات بر درآمد اجاره

 مالکانی که ملک خود را اجاره می دهند باید مالیات بپردازد. مالیات بر درامد اجاره به مبلغ اجاره تعلق می گیرد و درصورت رهن نیاز به پرداخت مالیات نیست. مبلغ مالیات بر اجاره نیز تنها به ۷۵% از مبلغ کل رهن تعلق می گیرد و ۲۵% مابقی برای هزینه های تعمیرات در نظر گرفته می شود.

مقدار این مالیات بر اساس مجموع اجاره ها در سال مشخص می شود. اگر مجموع اجاره ها زیر ۵۰ میلیون تومان باشد ۱۵% مالیات، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰% مالیات و در صورتی که بالای ۱۰۰ میلیون تومان باشد ۲۵% مالیات به خود اختصاص می دهد. البته این مقدار مالیات برای خانه های بالای ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر در شهرستان هاست.خانه هایی که متراژ آن ها کمتر از مقدار گفته شده باشد ملزم به پرداخت مالیات نیستند. 

 

مالیات بر نقل و انتقال ملک

این مالیات زمانی که ملکی به فروش می رسد به میزان ۵% از مالک یا فروشنده گرفته می شود. ارزش معاملاتی ملک توسط کمیسیون تقویم املاک ارزش گذاری می شود. معیارهای تعیین ارزش معاملاتی ملک شامل نوع کاربری، موقعیت زمین ملک، سن بنا، نوع سازه، مساحت زمین، نوع مالکیت، تاسیسات و تجهیزات و دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت است. این مالیات به قراردادهای مالکیت به شرط تملیک و معاوضه نیز اختصاص پیدا می کند. مالیات نقل و انتقال در قراردادهای انتقال حق سرقفلی و حق کسب و پیشه ۲% است.

 

مالیات بر درآمد ساخت و ساز ملک

این نوع از مالیات املاک توسط سازنده حقیقی یا انبوه سازان باید پرداخت شود و به میزان ۱۵% الی ۲۰%  از سود حاصل از فروش اولین واحد است. این مالیات به تمام ساختمان هایی که پروانه ساخت آن ها از سال ۹۵ به بعد صادر شده تعلق می گیرد.  اما در مورد شرکت های ساختمان سازی که حقوقی محسوب می شوند مقدار مالیات متفاوت است. مقدار مالیات برای این شرکت ها ۲۵ درصد از درآمد فروش کل واحدهاست. در مورد شرکت های تعاونی مسکن این مقدار به ۱۸٫۷۵% از سود فروش واحدها کاهش پیدا می کند. برای بدست آوردن مقدار مالیات، هزینه های سازنده، هزینه های مربوط به زمین و هزینه های جاری ساخت و ساز از قیمت فروش واحدها کم می شود.

 

 

مالیات بر املاک خالی

مالیات املاک و مستغلات خالی در سال های اخیر و در پی افزایش متقاضیان مسکن در کلان شهرها تصویب شد. هدف اصلی از تصویب این طرح این است که مالکان به فکر باشند تا ملک را خالی نگه ندارند. در این صورت مالکان، خانه های خالی را برای اجاره یا فروش گذاشته و باعث تعادل بین عرضه و تقاضا می شود. مقدار این مالیات بر اساس تعداد سال های خالی ماندن ملک است. برای سال دوم مبلغی معادل نصف مالیات بر درآمد اجاره، برای سال سوم برابر است با مالیات درآمد با اجاره و از سال چهارم به بعد مقدار ۱٫۵ برابر مالیات بر درآمد اجاره را مالک باید بپردازد. 

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

0 نظر

نظر دهید

captcha