حقوق یک مستاجر

به عنوان مستاجر در یک ملک اجاره ای خصوصی ، قرارداد اجاره نامه شما (که باید قبل از ورود به خانه توسط شما و صاحبخانه به امضا برسد) حقوقی را برای شما ایجاد می کند:

حق زندگی در ملکی که ایمن و در وضعیت مناسب از نظر تعمیرات باشد.

حق بازگرداندن پول پیش در پایان اجاره نامه (به شرط آنکه شرایط قرارداد اجاره خود را رعایت کنید).

اگر شما قرارداد اجاره نامه کتبی دارید ، باید مطابق قانون باشد و  اگر قرارداد اجاره ندارید از صاحبخانه بلافاصله آن را درخواست کنید. از این طریق، از حقوق شما محافظت می شود.

 

مسئولیتهای شما به عنوان مستاجر: 

زمانی که مالک درخواست می کند تادر یک ساعت معقول روز ملک را ببیبند، باید به آنها اجازه دسترسی برای بازرسی ها و انجام هرگونه کار تعمیر و نگهداری را بدهید. مگر در مواردی که به طور خاص درخواست کنند ، علاوه بر این ، مسئولیت شما به عنوان مستاجر به معنای این است که شما باید:

در غیاب صاحبخانه از ملک مراقبت کنید. این امر  شامل عدم آسیب دیدن ملک در هنگام سکونت در آن و انجام کارهایی از قبیل بستن فلکه آب در محل در زمان خروج طولانی و یا زمانی که هوا بشدت سرد است ، یا گزارش سریع هرگونه مشکل در مورد ملک می باشد که  بنابراین صاحبخانه می تواند قبل از اینکه مشکل، خسارت جدی وارد کند ان را رفع کند. مقدار اجاره بهای توافقی را به موقع پرداخت کنید حتی اگر با صاحبخانه خود اختلاف نظر داشته باشید یا منتظر تعمیرات از جانب صاحبخانه باشید. سایر هزینه ها و صورتحساب های مندرج در قرارداد اجاره خود را که احتمالا پرداخت قبوض اب و برق و تلفن و ... است بموقع پرداخت کنید.

برای هرگونه خسارت وارده از طرف شما ، مستاجرین یا مهمانان دیگر (از جمله خانواده و دوستان)خسارت وارده را پرداخت کنید.

اگر شما این مسئولیت ها را برآورده نکنید ، یا قرارداد اجاره را نقض کنید ، صاحبخانه حق دارد برای تخلیه  شما اقدام قانونی کند. برای اطمینان از عدم رسیدن به این مرحله ، حتماً قرارداد اجاره نامه خود را به طور کامل بخوانید و اگر در مورد هر چیزی که در آن وجود دارد مطمئن نیستید، با موجر صحبت کنید.

 

نحوه نگارش اجاره نامه ها :

وقتی ملکی را اجاره می کنید ، اجاره نامه شما مهمترین مبنای حقوقی و تعهد آور برای طرفین محسوب می شود ، این توافق نامه الزام آور قانونی بین شما و صاحبخانه است که تعیین می کند چه مدت اجاره ملک را باید بدهید ، ماهانه چقدر باید بپردازید و مسئولیت های شما در قبال ملک چیست. امضای قرارداد اجاره شما به این معنی است که شما با همه مواردی که در آن آمده است موافق هستید، بنابراین حتما آن را کامل بخوانید - زیرا اگر شرایط اجاره نامه خود را نقض کنید ، صاحبخانه حق دارد و می تواند شما را از ملک خارج کند .

 

 حقوق شما چیست ؟

وقتی اجاره نامه امضا شد از حقوق خاصی برخوردار می شوید. به عنوان مثال ، صاحبخانه نمی تواند شما را مجبور به پرداخت هزینه هایی از قبیل تعمیرات عمومی و نگهداری کند. شما همچنین حق استفاده از حریم خصوصی را دارید ، به این معنی که صاحبخانه نمی تواند ملک را بدو ن هماهنگی با شما به مشتری نشان دهد.

 

ترک ملک :

پس از اتمام اجاره نامه ، ممکن است تمدید اجاره نامه به شما پیشنهاد شود یا بخواهید ملک را ترک کنید. اگر قصد ترک ملک را دارید ، قبل از پایان اجاره نامه باید به صاحب ملک اطلاع دهید.

همانطور که می دانیم زندگی پر از شرایط غیرمنتظره است و شرایط غیرقابل پیش بینی می تواند شما را ملزم به حرکت، قبل از انقضای اجاره کند. متأسفانه ، این می تواند شما را مجبور به پرداخت غرامت به صاحبخانه کند.

ناگفته نماند که شما باید ملک را تمیز و مرتب  تحویل دهید و برای بازپرداخت اوراق قرضه خود انجام این کار اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

 وثیقه:

وثیقه اجاره ،پولی است که شما در ابتدای اجاره نامه برای تأمین امنیت مالی به صاحبخانه می دهید. در اصل، اگر در طول اجاره به املاک آسیب وارد شده باشد، صاحبخانه می تواند اوراق قرضه را حفظ کرده و هنگام ترک ملک ، از آن برای تعمیر و تمیز کردن استفاده کند.

اگر تا پایان اجاره نامه شما ملک آسیب دیده باشد  ممکن است نتوانید اوراق خود را مطالبه کنید. این امر به این دلیل است که صاحبخانه حق دارد هزینه های معقول تمیز کردن و تعمیر را از اوراق قرضه شما مطالبه کند.

 

 پرداخت اجاره:

روش پرداخت اجاره باید در اجاره نامه بیان شود. اگر با پول نقد اجاره را پرداخت می کنید ، باید رسید دریافت کنید ، صاحبخانه سابقه ای از مبلغ اجاره نامه شما را نگه می دارد. می توانید یک نسخه از این سابقه را درخواست کنید. اگر اجاره شما در مدت زمان مشخصی پرداخت نشود صاحبخانه معمولاً این قدرت را دارد که شما را اخراج کند.

 

 تعمیرات و نگهداری:

در حالی که وظیفه شما به عنوان مستاجر این است که ملک را تمیز نگه دارید ، این وظیفه صاحبخانه است که ملک را در شرایط مناسبی قرار دهد تا مستاجر بتواند در آن زندگی کند و صاحبخانه باید هزینه های تعمیرات راسازماندهی و پرداخت کند. برای تعمیرات در صورت لزوم ، از جمله تعمیرات اضطراری اگر مشکلات ابلاغ شده در مدت زمان معقولی برطرف نشوند ، شما حق پایان دادن به قرارداد را دارید.

 

 چه کاری نباید بدون مجوز انجام شود:

در اجاره نامه به طور کلی باید آنچه شما می توانید و بدون اجازه صریح صاحبان ملک انجام دهید را بیان کند. شما معمولاً برای انجام کارهایی مانند تغییرات در نما و  تجهیزات اصلی و مواردی از این قبیل  باید از صاحبخانه خود اجازه داشته باشید.

 

 اهمیت همسایگان:

برقراری رابطه با همسایگان می تواند در هنگام اجاره ملک بسیار مهم باشد ، به خصوص هنگام اجاره در یک آپارتمان یا مجتمعی که صاحبخانه دارای چندین ملک است.

 

 آداب و رسوم خانه داری :

همچنین باید با افراد داخل خانه خود روابط خوبی داشته باشید تا همه بتوانید در هماهنگی زندگی کنید. قوانین خانه باید شامل توافق نامه های غیر رسمی در مورد نحوه برخورد با مواردی مانند مهمانی ها ، اجازه ماندن دوستان ،  خرید ، آشپزی ، پرداخت صورتحساب ، پاکیزگی و حفظ حریم خصوصی باشد.

 

 نحوه مدیریت اختلافات با صاحب ملک :

حتی با جود توافق نامه ، هنوز هم این احتمال وجود دارد که در یک موضوع با مالک اختلاف داشته باشید. اختلاف نظرها غالباً درمورد صورتحساب ، اجاره ، تخصیص اتاق، و خسارات ملکی می باشد. دانستن چگونگی مدیریت و حل این اختلافات به طور مسالمت آمیز بسیار مهم است. اگر اختلافات ادامه داشته باشد ، می توانید از شورای حل اختلاف استفاده کنید.

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha