قوانین استفاده و نگهداری از آسانسور در ساختمان ها

 

یکی از تجهیزات رفاهی که در اکثر ساختمان های دارای بیش از 3 طبقه مشاهده می شود، آسانسور ها هستند. در واقع آسانسور ها همان وسیله ای هستند که معادله ساختمان های دارای طبقات بالا را حل نموده اند و به اهالی ساختمان اجازه می دهند که در طبقات بالایی ساختمان بدون هیچ گونه مشکل عبور و مروری ، ساکن شوند.

در کنار مزیت های فرآوانی که آسانسور ها دارند اما در صورت عدم رعایت قوانین استفاده و نگهداری از آسانسور در ساختمان ها می توانند مشکلات فرآوانی را برای ساکنین ساختمان به دنبال داشته باشند. در این مطلب از سوی وب اسکان، به معرفی و بررسی قوانین استفاده و نگهداری از آسانسور در ساختمان ها می پردازیم.

پرداخت هزینه آسانسور در طبقات مختلف ساختمان

یکی از سوالات رایج ساکنین آپارتمان در مورد پرداخت هزینه آسانسور توسط ساکنین واحد های طبقه اول و یا هم کف ساختمان می باشد. در ابتدای توضیح بیشتر در این خصوص به بیان قانون 23 تملک آپارتمان ها در این زمینه می پردازیم.

‌ماده 23 - شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینه‌های مستمر و هزینه‌هایی که برای حفظ و نگاهداری قسمت‌های مشترک بنا مصرف می‌شود طبق‌مقررات زیر مشارکت نمایند:
‌در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه‌های مشترک پیش‌بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده‌کنندگان از هزینه‌های‌مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوئیل، اسفالت پشت بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده 4 قانون‌تملک آپارتمانها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه‌نگاهداری تأسیسات، باغبان تزئینات قسمتهای مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌گردد. تعیین سهم هر یک از‌مالکین یا استفاده‌کنندگان با مدیر یا مدیران می‌باشد.
‌تبصره: چنانچه به موجب اجازه‌نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید مستأجر‌می‌تواند از محل مال‌الاجاره هزینه‌های مزبور را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینه‌های اجرای مشترک به عهده استفاده کننده باشد و از‌پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند ،
بنابر ماده 23 قانون تملک آپارتمان ها تمامی ساکنین آپارتمان ملزم به پرداخت هزینه های قسمت های مشترک از جمله آسانسور ها هستند و هیچ کدام از ساکنین ساختمان نمی توانند از پرداخت این هزینه ها امتناء کنند.

تکلیف واحد های خالی در پرداخت هزینه آسانسور

برخی از واحد های ساختمانی به دلایل مختلفی خالی می مانند و یا کم تر مورد استفاده قرار می گیرند، از این رو مالک چنین واحد هایی در پرداخت مبلغ شارژ و هزینه های مشترک با مشکلاتی مواجه می شوند.

ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها در این باره می گوید:

حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم‌ خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند. پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان را تعیین می‌کند.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می‌باشند هزینه‌های مشترک براساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می‌رسد، حسب زیربنای اختصاصی هر واحد، محاسبه می‌شود.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی‌ به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌ کننده یا استفاده‌کنندگان است.

بر اساس ماده 4 قانون تملک آپارتمانها، استفاده و یا عدم استفاده مالکین از واحد های آپارتمانی ارتباطی به پرداخت هزینه شارژ ساختمان ندارد و همه واحد های ساختمانی ملزم به پرداخت هزینه های مشترک ساختمان و شارژ ساختمان هستند.

خسارت وارد شده به آسانسور

آسانسور یکی از امکانات مشترک ساختمان می باشد. در صورتی که یکی از ساکنین ساختمان موجب ایجاد خسارت به امکانات مشترک ساختمان از جمله آسانسور شود، بر اساس تصمیم هیئت مدیره ساختمان در این مورد، باید هزینه جبران خسارت وارد شده را شخصا پرداخت نماید.

نکات مهم در خرید و نصب آسانسور

 از آنجا که آسانسور با برق کار می کند و احتمال قطع برق در ساختمان ها وجود دارد، برای حفظ امنیت بیشتر ساکنین ساختمان در ارتباط با استفاده از آسانسور، باید در هنگاه خرید آسانسور به این نکته توجه نمایید که آسانسوری را تهیه کنید که دارای برق اضطراری باشد. این گونه آسانسور ها در صورتی که در حین استفاده با قطعی برق مواجه شوند، با استفاده از سیستم برق اضطراری به طبقه اول منتقل می شوند و پس از باز شدن درب آسنسور خاموش می شوند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم آسانسور ها سیستم هشدار و زنگ خطر می باشد که در حین بروز اتفاق اضطراری، افرادی که در آسانسور هستند می توانند برای اطلاع سایرین و کمک رسانی به آن ها، از این کلید های هشدار استفاده نمایند.

برخی از آسانسور ها به سیستم هشدار وزن مجهز هستند. همان طور که از اسم سیستم مشخص است، در صورتی که وزن افراد موجود در آسانسور بیش از میزان توانایی تعیین شده برای آسانسور باشد، هشدار اضافه وزن به افراد داخل آسانسور این موضوع را اعلان می کند و تا زمانی که وزن متعادل نشود آسانسور شروع به حرکت نمی کند. این مسئله علاوه بر این که می تواند سبب بالا رفتن امنیت افراد استفاده کننده از آسانسور شود، از خرابی آسانسور نیز جلوگیری می نماید. این مسئله هم چنین از حمل بار توسط آسانسور جلوگیری می کند.

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha