سیستم گرمایشی ساختمان

با توجه به توسعه و پیشرفت صنعت ساختمان سازی، بسیاری از امکانات ساختمان ها دست خوش تغییراتی قرار گرفت، از جمله این امکانات، تغییرات در سیستم گرمایشی ساختمان را می توان نام برد.

تاسیسات گرمایشی ساختمان یکی از ویژگی های مهم ساختمان محسوب می شود که در هنگام خرید باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. زیرا در صورتی که ساختمان فاقد سیستم گرمایشی مناسب باشد در فصول سرد می تواند موجب سلب آسایش ساکنین ساختمان شود. علاوه بر این، سیستم های گرمایشی از نظر صرفه جویی در هزینه ها و پایین آمدن مبالغ قبض های گاز و یا برق و نیز شارژ ساختمان بسیار موثر هستند. از این رو وب اسکان ، سامانه مدیریت ساختمان، قصد دارد تا در این مطلب به معرفی سیستم های مختلف گرمایشی ساختمان و بیان مزیت و معایب هر کدام بپردازد.

سیستم گرمایش مرکزی

یکی از متداول ترین سیستم های گرمایشی که در اکثر ساختمان های قدیمی و گاها برخی ساختمان های جدید مشاهده می شود، سیستم گرمایش مرکزی می باشد. در این گونه ساختمان ها، حرارت مرکزی تولید شده توسط یک سیال که عموما آب و یا گاز است به سایر واحد ها منتقل می شود. این انتقال از سوی لوله ها و مجاری در نظر گرفته شده می باشد و از طریق شوفاژ ها، فن کویل های زمینی، کانکتور، یونیت هیتر و ... در فضای ساختمان توزیع می شود.

از آن جا که در سیستم حرارت مرکزی، حرارت تولید شده به صورت مرکزی می باشد و از طریق یک سیال در میان سایر بخش های ساختمانی توزیع می شود، سیستم گرمایش مرکزی تولید دود ندارد به همین علت نیازی به تعبیه دودکش و مجاری خروج دود در ساختمان وجود ندارد از این رو خطرات ناشی از عدم کارکرد صحیح دودکش نظیر پخش شدن گاز منوکسید کربن در ساختمان و خفگی اعضای ساختمان در این نوع سیستم گرمایش مرکزی ساختمان وجود ندارد.

یکی دیگر از مزیت های سیستم گرمایش مرکزی مقرون به صرفه تر بدون آن نسبت به بخاری های برقی و یا گازی می باشد هم چنین صرفا با دسترسی به انشعاب گاز می توان از این سیستم استفاده کرد.

در کنار مزیت های قابل توجه سیستم گرمایش مرکزی، این سیستم معایبی نیز دارد که از جمله مهم ترین آن می توان به توزیع غیر یکنواخت گرما در فضای ساختمان اشاره کرد.

 

استفاده از شومینه

شومینه یکی از وسایل گرمایشی است که از گذشته تا کنون دارای طرفداران بسیاری است به خصوص که شکل و شمایل این نوع وسیله گرمایشی قابل تغییر با فضای ساختمان می باشد و می توان آن را به صورت مدرن و به روز در منزل خود پیاده سازی کرد. استفاده این نوع وسیله گرمایشی بیشتر در منازل مسکونی ویلایی بیشتر به چشم می خورد. توجه کنید که استفاده مدام از شومینه به عنوان سیستم گرمایشی مجاز نمی باشد و باید از این نوع سیستم گرمایشی، در کنار یک سیستم گرمایشی اصلی استفاده شود. در واقع از شومینه ها به عنوان سیتم های گرمایشی ذخیره و یا اضطراری استفاده می شود.

شومینه ها نیاز به دودکش مجزا دارند از این رو در ساختمان هایی که تعداد واحد های زیادی دارند، تعداد دودکش ها هم افزایش می یابد در تنیجه استفاده از شومینه در ساختمان ها دارای محدودیت اجرایی است و نمی توان از شومینه در هر ساختمانی استفاده کرد.

یکی از معایب استفاده از شومینه به عنوان سیستم گرمایشی، خطر نشت گاز خام و پخش شدن گاز منوکسید کربن در فضای داخلی و ایجاد گازگرفتگی و خطر خفگی می باشد که می تواند جان اعضای ساختمان را به خطر اندازد. یکی دیگر از معایب این سیستم گرمایشی این است که به دلیل ورود مستقیم بخشی از شعله به داخل، سبب کثیف شدن دیوار ها، پرده ها و ... می گردد. علاوه بر موارد گفته شده، شومینه ها نمی توانند توزیع گرمای مناسب و یکنواختی را فراهم نمایند.

گرمایش از کف

در سال های اخیر استفاده از سیستم های گرمایش از کف در کشور های مدرن هم چون اروپا و آمریکا به وفور افزایش یافته است به طوری که در بسیاری از ساختمان های نوساز و مدرن در ایران نیز می توان این نوع سیستم گرمایشی را مشاهده نمود. علت رشد در استفاده و رواج این نوع سیستم گرمایشی مقرون به صرفه تر بودن آن می باشد. این سیستم گرمایشی صرفه جویی هزینه و انرژی بیشتری دارد و علاوه بر آن، پخش و توزیع گرمای مناسب تر و یکنواختی دارد و مشکلاتی هم چون گرفتگی و شکستگی لوله ها، کثیف کردن فضای داخلی و ... را ندارد.

به طور کلی استفاده از سیستم های گرمایشی از کف در اکثر ساختمان ها قابل پیاده سازی می باشد و محدودیت فضایی چندانی ندارد از طرفی هوای ساختمان در صورت استفاده از این سیستم گرمایشی پاکیزه بوده و خشک نمی باشد.

در کنار مزیت های فرآوان سیستم گرمایش از کف، این سیستم دارای معایبی هم می باشد از جمله این معایب می توان به پراکنده نمودن گرد و قبار موجود در کف به سمت بالا، دسترسی سخت برای تعمیر سیستم گرمایشی به هنگام خرابی و ... اشاره کرد. یکی دیگر از معایب مهم استفاده از گرمایش از کف، کند بودن سیستم گرمایشی به هنگام خاموش و سپس روشن شدن سیستم می باشد به طوری که اگر شما سیستم گرمایشی را به هر دلیلی خاموش کنید، به هنگام روشن کردن آن سریعا نمی توانید پاسخ گرمایی دریافت کنید.  

سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی

با توجه به معایب گفته شده در مورد سیستم های گرمایشی ذکر شده، سیستم گرمایی دیگری ابداع و رایج گشت که نسبت به سایر سیستم های گرمایشی از معایب کم تری برخوردار است. استفاده از رادیاتور های دیواری نظیر شوفاژ به علت نصب آسان و مقرون به صرفه بودن هزینه، از دیر باز مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. اما یکی از مشکلات بزرگ استفاده از رادیاتورهای دیواری، اشغال فضای ساختمان و محدود کردن دکور و فضای داخلی می باشد.

رادیاتور های قرنیزی در واقع نسل جدید از رادیاتور های دیواری محسوب می شوند. این سیستم های گرمایشی دارای مزیت های رادیاتور های قدیمی و پرطرفدار هستند در حالی که با شکل جدیدتری تولید شده اند و فضای کم تری را اشغال می کنند و نمای زیباتری را به خانه شما می بخشند. علاوه بر این، سیستم های گرمایشی قرنیزی مقرون به صرفه تر بوده و صرفه جویی انرژی بیشتری دارند زیرا این سیستم های گرمایشی می توانند از منابع تجدید پذیر هم چون انرژی خورشیدی استفاده نمایند.

نرم افزار رایگان مدیریت آپارتمان وب اسکان، به شما این اجازه ر می دهد تا مدیریت شارژ ساختمان خود را به صورتی ساده تر انجام دهید. در واقع وب اسکان یک نرم افزار شارژ ساختمان می باشد که بستری را فراهم نموده است تا مدیران ساختمان بتوانند به راحتی با اعضای ساختمان ارتباط برقرار کنند و تمامی امور مالی ساختمان خود را بدون نیاز به دانش مالی مدیریت کنند.

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha