نظافت ساختمان


ساختمان ها بسته به نوع کاربری خود می توانند محل زندگی و یا کار افراد زیادی باشند از این رو حفظ نظافت ساختمان ها مستقیما با سلامتی افراد در ارتباط است و مسئله بسیار مهمی محسوب می شود
بسته به نوع توافق ساکنین ساختمان، مسئول نظافت و یا مدیر ساختمان موظف است که به صورت دوره ای جهت نظافت ساختمان با کارگران نظافتی ساختمان هماهنگی نماید. برای راحتی بیشتر کار مدیران ساختمان می توانند با شرکت های خدماتی و نظافتی که در زمینه نظافت ساختمان تخصص دارند قرارداد ببندند، در این صورت در تایم مورد نظر به صورت منظم عاملان نظافتی جهت نظافت ساختمان مراجعه می کنند و در زمینه پیدا کردن کارگران نظافت ساختمان به مشکلی برنخواهید خورد. اما به این نکته توجه کنید که برای حفظ امنیت ساکنین ساختمان، لازم است تا حتما از شرکت های نظافتی معتبر استفاده نمایید زیرا این گونه شرکت ها از کارگران معتبر و حرفه ای استفاده می کنند. پیشنهاد ما این است که قبل از عقد قرارداد با شرکت های نظافتی ابتدا لیست قیمت چندین شرکت نظافتی ر ا مشاهده نمایید و سپس اقدام نمایید.
نظافت ساختمان شامل قسمت های مشاع و یا مشترک ساختمان از جمله راه پله های ساختمان، سالن ها، حیاط، پارکینگ، آسانسور و ... می شود.

 

نظافت راه پله
برای نظافت راه پله و سایر قسمت های مشترک ساختمان باید وسایل مورد نیاز نظافت از جمله سطل، جارو، تی دسته دار، دستمال، شوینده، شیشه پاک کن و روزنامه را در اختیار کارگران نظافتی قرار دهید. ارائه و استفاده این گونه وسایل جزو تعرفه نظافت ساختمان محسوب نمی شود و در صورتی که از وسایل شرکت های نظافتی استفاده نمایید باید هزینه مازادی علاوه بر هزینه نظافت ساختمان را به شرکت نظافتی پرداخت نمایید. مدیران ساختمان و یا مسئول نظارت بر نظافت ساختمان باید روال کار نظافت ساختمان را بلد باشد تا بتواند بر نظافتد ساختمان و کار کارگران نظافتی نظارت کند. در ادامه به بیان نکاتی در این زمینه می پردازیم.
روال معمول نظافت راه پله و مشاعات ساختمان به این صورت است که ابتدا راه پله ها از قسمت بالا به پایین جارو زده می شود و سپس پارکینگ و حیاط باید جارو شود پس از جارو کردن نوبت به طی کشیدن می رسد که این مرحله هم باید از طبقه های بالا به سمت پایین انجام شود. در صورت لزوم حیاط و پارکینگ باید توسط شلنگ و جارو به طور کامل شسته شود. یک نکته مهم در این زمینه این است که قسمت هایی هم چون راه پله و پارکینگ که افراد به آن رفت و آمد دارند باید توسط طی کاملا خشک شود زیرا در صورت داشتن رطوبت علاوه بر کثیفی مجدد، امکان افتادن افراد نیز وجود دارد
در صورتی که ساختمان دارای پنجره باشد باید پنجره ها و شیشه ها از دو سمت داخل و خارج نظافت شود
یکی از قسمت هایی که ممکن است در هنگام نظافت ساختمان از آن غافل بمانید نرده های راه پله ها هستند که باید به ماموران نظافت در مورد نظافت آن ها تذکر داده شود.
محوطه ساختمان به قسمتی از کوچه گغته می شود که ورودی ساختمان محسوب می گردد. نظافت این قسمت نیز جزو برنامه نظافتی راه پله و مشاع ساختمان محسوب می گردد


نظافت تجهیزات برقی ساختمان
تجهیزات برقی ساختمان هم چون درب های برقی ورودی و حیاط ساختمان، دوربین های مدار بسته و یا آسانسور ها قسمت های حساسی هستند که باید در هنگام نظافت به آن توجه نمایید زیرا بی توجهی در نظافت این گونه تجهیزات و قسمت ها علاوه بر اینکه خرابی تجهیزات را به دنبال دارد ممکن است سبب برق گرفتگی و آتش سوزی شود و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به بار آورد. هرگز به روی این تجهیزات به صورت مستقیم آّب نریزید و ترجیها نظافت این گونه وسایل را توسط دستمال های آغشته به آب و مواد شوینده انجام دهید

 

نظافت آسانسور
آسانسور ساختمان ها نیز یکی از قسمت ها مشترک ساختمان محسوب می شود که در هنگام نظافت قسمت ها مشاع ساختمان این قسمت نیز باید نظافت گردد.از نکات حائز اهمیت برای نظافت آسانسور تایم آن می باشدو باید بگونه ای برنامه ریزی شود که این کار درپیک رفت آمد خصوصا زمان تردد میهمان نباشد همچنین در نظافت آسانسور باید توجه کنید که آینه و شیشه های داخل آسانسور توسط دستمال و یا روزنامه به طور کامل تمیز گردد و علاوه بر آن دکمه های آُسانسور، درب آسانسور که به وفور در تماس مستقیم با دست اهالی ساختمان است، به دقت وبا استفاده از مواد ضد عفونی کننده مناسب نظافت گردد به صورتی که لکه ای به روی آن ها به جای نماند.


نظافت پشت بام
در صورتی که ساختمان شما شامل روف گاردن باشد، از آن جا به وفور مورد استفاده اهالی ساختمان قرار می گرد نیاز دارید تا این قسمت را هم به صورت مرتب و ماهانه نظافت نمایید. اما اگر پشت بام شما فاقد فضای سبز است و ساکنین ساختمان از آن استفاده چندانی نمی کنند، لازم نیست تا هر دوره به نظافت پشت بام نیز بپردازید. توجه کنید که در هنگام نظافت پشت بام استفاده از شیلنگ آب و طی یا جارو کافی بوده و نیاز به استفاده از مواد شوینده نمی باشد زیرا مواد شوینده می توانند برای ایزوگام آسیب زننده باشند و موجب تخریب آن شوند، البته مدیرآپارتمان می بایست این نکته را مد نظر داشته باشند تا در فصول بارندگی بازدید به موقع از پشت بام صورت پذیرد تا از عدم بسته شدن منافذ خروجی آب باران و برف اطمینان حاصل گردد.

 

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزارشارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha