نکات مهم در خرید آپارتمان

زمانی که قصد خرید واحد ساختمان و یا آپارتمانی را دارید، با توجه به آنکه واحد را برای سکونت و یا محل کار خود نیاز دارید، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا از خرید خود پشیمان نشوید.

یکی از نکات مهمی که در مورد معماری و ساختار کلی ساختمان باید در نظر بگیرید، موقعیت آپارتمان از لحاظ جنوبی و یا شمالی بودن ساختمان می باشد. ساختمان های شمالی و جنوبی هر کدام دارای یک سری مزیت ها و معایبی هستند که با توجه به اینکه شما چه انتظاری از واحد ساختمانی خود دارید، می توانند موجب رضایت و یا نارضایتی شما از خرید آپارتمان گردند.

سامانه ونرم افزار شارژ ساختمان وب اسکان ، قصد دارد در این مطلب مزایا و معایب هر کدام از ساختمان های شمالی و ساختمان های جنوبی را بیان کند.

تفاوت اساسی ساختمان های شمالی و جنوبی

قبل از آنکه به بررسی مزایا و معایب ساختمان های شمالی و جنوبی بپردازیم لازم است تا ابتدا بدانیم به چه ساختمانی شمالی و به چه ساختمانی جنوبی گفته می شود.

در ساختمان های شمالی ورودی ساختمان پس از کوچه و یا خیابان به حیاط ساختمان می رسد. به این صورت که برای ورود به ساختمان اصلی ابتدا باید از حیاط عبور کنید. ساختمان های شمالی از یک سو به حیاط منتهی شده و قسمت شمالی ساختمان به ساختمان مجاور ختم می شود. اما در ساختمان های جنوبی، ورودی ساختمان مستقیما به بخش اصلی ساختمان است و حیاط ساختمان در جنوب ساختمان قرار گرفته است. یعنی خانه های جنوبی از یک سو به کوچه و یا خیابان منتهی می شوند و از سوی دیگر به حیاط ختم می شوند.  

اگر می خواهید در یک کوچه و یا خیابان، خانه های شمالی و جنوبی را از هم تشخیص دهید، به سمت جهت جغرافیایی شمال باستید، اکنون خانه ها و آپارتمان هایی که رو به رو شما هستند ساختمان های شمالی، و خانه هایی که پشت سر شما قرار دارند، ساختمان های جنوبی هستند.

خانه های جنوبی به دلیل آنکه از یک سو به حیاط ختم می شوند و از سوی دیگر به کوچه و یا خیابان می رسند، از دو سو تامین نور می شوند و نور بهتری نسبت به خانه های شمالی دارند. در خانه های جنوبی چون تامین نور طبیعی با توجه به موقعیت بنا بیشتر است، دیگر نیاز به حیاط خلوت برای تامین نور بیشتر ندارند از این رو فضای مفید ساختمان بیشتر است. این عوامل سبب شده است که ساختمان های جنوبی دارای قیمت بالاتری نسبت به ساختمان های شمالی باشند.

خانه های شمالی به دلیل اینکه از یک سو به ساختمان مجاور خود ختم می شوند، برای تامین نور طبیعی ساختمان، باید یک حیاط خلوت در پشت ساختمان از فضای ساختمان در نظر گرفته شود همین امر سبب می شود تا فضای مفید ساختمان های شمالی کمتر باشد و معمولا در این نوع ساختمان ها با کمبود فضای کافی پارکینگ مواجه می شوید.

در ادامه ساختمان های شمالی و جنوبی را نسبت به فاکتور های اساسی با یکدیگر مقایسه می کنیم و مزایا و معایب هر کدام را بیان می کنیم.

وضعیت نورگیری آپارتمان های شمالی و جنوبی

همانطور که گفتیم، ساختمان های جنوبی با توجه به اینکه از دو سوی حیاط و خیایان یا کوچه نورگیری دارند، در تامین نور طبیعی با مشکل کمتری نسبت به ساختمان های شمالی مواجه هستند. توجه کنید که این نکته زمانی حائز اهمیت می باشد که ساختمان ها چند واحدی باشند یعنی در هر طبقه چند واحد قرار داشته باشد. در ساختمان های چند واحدی جنوبی، تامین نور طبیعی ساختمان بهتر انجام خواهد شد و واحد های ساختمانی که در یک طبقه قرار دارند از نور طبیعی به صورت مساوی بهره می برند.  

اما در ساختمان های شمالی این موضوع متفاوت می باشد. واحد های آپارتمانی که در سمت حیاط قرار دارند دارای نور بهتری هستند و اکثر اوقات این واحد ها را بزرگ تر می سازند. اما واحد های دیگر که در قسمت پشت ساختمان قرار می گیرند دارای پنجره مناسب برای نورگیری نیستند و معمولا تاریک و کوچک تر هستند. همین مسئله در ساختمان های شمالی سبب می شود تا واحد های آپارتمانی که در یک طبقه قرار دارند دارای تفاوت چشمگیری در قیمت باشند.

امنیت در ساختمان های شمالی و جنوبی

معمولا حیاط خانه های شمالی در معرض دید و هم چنین محل عبور و مرور اهالی ساختمان می باشد، از این رو امکان ورود سارقان از این محل خیلی کم بوده بنابراین واحد هایی که در سمت حیاط خانه های شمالی هستند دارای امنیت بالاتری نسبت به واحد های پشتی می باشند. در ساختمان های جنوبی هم به دلیل آنکه حیاط معمولا در حصار ساختمان های دیگر قرار دارد و واحد های جلویی هم در مقابل کوچه و یا خیابان قرار دارند، امنیت واحد ها به طور یکسان تامین می باشد.

وضعیت ساختمان در مقابل آلودگی های صوتی

از آنجا که ساختمان های جنوبی از یک سو به خیابان می رسند و از سوی دیگر به حیاط، از دو سمت انتقال صدا به واحد های آپارتمانی انجام می گیرد که در این حالت ساکنان این گونه واحد های آپارتمانی از آرامش کم تری برخوردار هستند. این در حالی است که واحد های پشتی در ساختمان های شمالی، دارای آرامش بیشتری هستند و انتقال صدا در این واحد ها کم تر می باشد.

البته در نظر داشته باشید که می توان انتقال صدا را با استفاده از عایق های صدا و پنجره های چندجداره کنترل نمود.

گرم و یا سرد بودن واحد های آپارتمانی شمالی یا جنوبی

واحد های شمالی که در مقابل پنجره ها هستند و به حیاط ختم می شوند نفوذ هوا به آن ها بیشتر می باشد بنابراین واحد های جنوبی و نیز واحد های شمالی که در مقابل حیاط هستند در مقابل گرما و سرما حساس تر هستند و گرم تر یا سرد تر از واحد های پشتی ساختمان های شمالی می باشند.

نکته دیگر این است که ساختمان های شمالی که در مقابل حیاط هستند، نفوذ گردو غبار هم در آن ها بیشتر است.

به صورت کلی تمامی موارد گفته شده را می توان توسط عایق های مخصوص کنترل نمود اما در صورتی که واحد آپارتمانی شما از نور طبیعی کافی بی بهره باشد، مجبور هستید که از نور های مصنوعی برای تامین نور آن استفاده کنید که در این صورت ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

برای مدیریت مالی ساختمان و آپارتمان خود می توانید از سامانه ونرم افزار شارژ آپارتمان  وب اسکان استفاده کنید. توسط سامانه وب اسکان دیگر نیازی به مدیر مالی ساختمان نخواهید داشت. وب اسکان سامانه ای است برای مدیریت بهتر ساختمان شما.

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

0 نظر

نظر دهید

captcha