کاشی یکی از زیباترین عناصر برای تزیین کف و دیوار خانه است. از کاشی بخاطر دوام بالا و ضد آب بودن، در حمام، دستشویی و آشپزخانه استفاده می‌شود، در حقیقت تنها عیب کاشی و سرامیک، صدمه دیدن ناگهانی و ترک برداشتن آنهاست. دقیقا همینجاست که نیاز به یادگیری نحوه رنگ زدن کاشی پیدا می‌کنیم. با رنگ زدن کاشی می‌توانید علاوه بر نوسازی چهره دکوراسیون، ترک‌ها و شکستگی‌های سطحی را به طور کامل محو کنید. اکثر مردم نمیدادند چگونه باید کاشی را رنگ آمیزی کنند، این کار اصلا سخت نبوده و هزینه کمی هم دارد. در ادامه به طور کامل در این مورد صبحت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

نحوه رنگ زدن کاشی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، رنگ زدن کاشی کار چندان سختی نیست، اما اگر می‌خواهید این کار را به طور حرفه‌ای انجام دهید، باید با اصول کار آشنایی پیدا کنید. شاید در نگاه اول همه چیز خیلی سخت دیده می‌شود، اما اگر عجله نکرده و به آهستگی پیش روید، کار را به بهترین نحو انجام خواهید داد. البته نحوه رنگ زدن کاشی فرق چندانی با دیوار یا هر مکان دیگری ندارد، 6 مرحله  اساسی برای رنگ آمیزی کاشی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

 

مرحله اول: تمیز کردن کاشی

تمیز کردن سطح کاشی‌ها مهم‌ترین کار است که متاسفانه بسیاری آنرا جدی نگرفته و یا به طور کل فراموش می‌کنند. برای تمیز کردن کاشی می‌توانید از پاک کننده مخصوص کاشی استفاده کنید. اگر قصد رنگ آمیزی کاشی کف را دارید، چندبار تی زدن کفایت می‌کند، برای تمیز کردن کاشی دیوار استفاده از اسکاژ و پد ظرفشویی توصیه می‌شود. پس از شستن، یک بار آنرا آب کشیده و منتظر بمانید تا کاشی‌ها کاملا خشک شوند.

اگر کاشی‌ها دارای ترک و شکستگی هستند، هم‌اکنون بهترین موقع برای تعمیر آنهاست. برای پر کردن درز و ترک، می‌توانید از بتونه یا اپوکسی مخصوص ترک کاشی استفاده کنید، که از فروشگاه‌های رنگ فروشی قابل تهیه است. رنگ اپوکسی مهم نیست، چرا که قرار است کاشی‌ها دوباره رنگ آمیزی شوند.

مرحله سوم: سنباده زدن کاشی

سنباده بخشی مهمی از آموزش نحوه رنگ زدن کاشی است. هر چند این کار شاید بنظر بیهوده بیاید، چرا که سطح کاشی به خودی خود صاف است. اما برای از بین بردن چیزهایی که به کاشی چسبیده و توسط تی و دستمال پاک نشد‌ه‌اند باید از دستمال و تی استفاده کنیم. سنباده زدن کاشی با دست هم امکان پذیر است اما اگر تعداد کاشی‌ها زیاد است، می‌توانید به مبلغ کمی یک عدد سنباده برقی هم کرایه کنید. فقط حواس‌تان باشد که زیاد به کاشی فشار نیاورید که امکان شکستن آنها هنگام سنباده زدن وجود دارد.

نکته: قسمت‌‌هایی که نمی‌خواهید رنگ آمیزی کنید، مثل گوشه‌های دیوار، با چسب نقاشی بپوشانید تا رنگ به  قسمت‌های دیگر نفوذ نکند.

 

مرحله چهارم: پرایمر یا آستر کاشی

بعداز اینکه سطح کاشی را تمیز کرده و سنباده زدید، دوباره سطح کاشی را با یک دستمال نم دار تمیز کنید تا خرده‌های سنباده شده از روی کاشی پاک شوند. با یک رول نقاشی کوچک، رنگ پرایمر را در مقاطع کوچک روی سطح کاشی بکشید تا همه جا به طور کامل پوشیده شود. درست مانند هر پرایمری، فقط یک لایه پرایمر زدن کافی است. رنگ پرایمر یا آستر معمولا  از رنگ اصلی کلفت‌تر بوده و به همین خاطر یک بار زدن آن کافی است.

 

 

مرحله پنجم: رنگ آمیزی کاشی

پس از خشک شدن پرایمر یا رنگ آستر، قسمت اصلی کار شروع می‌شود. نحوه رنگ زدن کاشی درست مانند رنگ آمیزی سایر نقاط است. رنگ را باید در خط صاف و مستقیم روی کاشی در بخش‌های کوچک بزنید. نیازی نیست کاشی به کاشی جلو بروید، مانند روش رنگ زدن دیوار، در مقاطع یا بخش‌های دلخواه و متوسط شروع به رنگ آمیزی کنید. اگر نمی‌خواهید دوغاب را رنگ کنید، باید آنها را با نوار نقاشی بپوشانید، هر چند کار بسیار سختی است چرا که نوار فقط باید روی دوغاب قرار بگیرد و با سطح کاشی تماس نداشته باشد.

 

روش ساده‌تر برای دست نزدن به رنگ دوغاب، ابتدا رنگ کردن کل سطح، و سپس رنگ آمیزی دوباره دوغاب‌هاست. اما برای این کار هم باید حواس‌تان باشد رنگ روی کاشی نریزد. در نتیجه به دست‌های بشدت متمرکز نیاز دارید، اگر دستتان لرزش زیاد دارد، این روش توصیه نمی‌شود. به همین خاطر خیلی‌ها کاشی و دوغاب را با هم رنگ می‌کنند.

 

مرحله ششم: روکش زدن کاشی برای ضد آب شدن

پس از اینکه رنگ آمیزی کاشی تمام شد و شما هم از نتیجه کار راضی بودید، نوبت به روکش زدن رنگ برای حفاظت از آن در برابر آب و رطوبت می‌شود. روکش زدن هم درست مانند رنگ آمیزی است. رنگ روکش معمولاً ضخیم و شفاف است. این کار علاوه بر حفاظت از کاشی، باعث براق دیده شدن آن نیز می‌شود. نحوه رنگ زدن کاشی با روکش درست مانند رنگ آمیزی باید در خطوط مستقیم و بخش بخش انجام شود.

 

 

 

روکش زدن آخرین مرحله رنگ آمیزی کاشی است. بعداز روکش زدن، اجازه دهید کاشی‌ها خشک شده و سپس نوارهای نقاشی را از لبه‌های دیوار جدا کنید. کار شما تمام است. اگر از نتیجه کار راضی نبودید، خیلی راحت می‌توانید دوباره رنگ را سنباده زده و از دوباره با یک رنگ جدید شروع به رنگ آمیزی کنید. هر چند کار سخت و زمانبری است اما بهر حال وقتی راضی نباشید، احساس خوبی نخواهید داشت.

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

0 نظر

نظر دهید

captcha