نگهداری از گیاهان در زمستان

نگهداری از گیاهان در هوای سرد زمستان بسیار مهم است. در زمستان نور کم خورشید، رطوبت پایین هوا، روزهای کوتاه و در نهایت سرمای هوا باعث می‌شود گیاهان آسیب‌پذیرتر باشند. برای این فصل لازم است برنامه مراقبتی از گیاهان را تغییر داد و بر اساس فصل تنظیم کرد.

نور

در تابستان سطح نور بسیار بالاست ولی در زمستان به کمترین حالت خود می‌رسد. در زمستان گیاهان باید در جایی قرار گیرند که نور مستقیم خورشید را جذب کنند. برای این کار گیاهان خود را پشت پنجره‌های پر نور خانه قرار دهید. در زمستان پنجره‌ها را مرتب تمیز کنید تا نور به راحتی از شیشه عبور کند. گرد و خاکی که روی برگ گیاهان می‌نشیند را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. با تمیز کردن گرد و خاک برگ‌ها، گیاهان حداکثر نور را جذب می‌کنند. در کنار نور طبیعی لازم است به وسیله لامپ مهتابی نور مصنوعی برای گیاهان ایجاد کرد.

 

دما

گیاهان اکثرا در محیط گرم رشد بهتری دارند و سرما دشمن اصلی آن‌هاست. دمای مطلوب برای گیاهان بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد در روز و برای شب ۱۲ درجه کم‌تر نسبت به روز است. بهتر است اجازه ندهید دمای محیط پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد زیرا باعث یخ زدن گیاهان می‌شود. برای تنظیم دمای اتاقی که گیاهان در آن قرار دارد بهتر است از ترموستات استفاده کنید. این به معنی این نیست که گیاهان را به بخاری یا شوفاژ بچسبانید زیرا گرمای زیاد و مستقیم هم به گیاهان آسیب می‌رساند. 

 

رطوبت 

رطوبت یکی از عوامل مهم در مسئله نگهداری از گیاهان به خصوص سرزنده بودن و زیبایی ظاهری در گیاهان است. در زمستان تنها ۵ الی ۱۰ درصد رطوبت وجود دارد در صورتی که گیاهان به ۴۰ الی ۵۰ درصد رطوبت نیاز دارند. از علائم رطوبت پایین در گیاهان زرد و رنگ پریده بودن برگ‌های گیاه است. راه‌های تأمین رطوبت گیاه:

اسپری آب روی برگ‌های گیاه (بهتر است از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید)

قرار دادن گیاه روی پایه‌ای در سینی آب

قرار دادن گیاه روی پایه‌ای در سینی شن و آب‌پاشی کردن شن‌ها

قراردادن گیاهان در حمام

قرار دادن گیاه در باکس شیشه‌ای

 

آب

گیاهان در زمستان نیاز کمتری به آبیاری دارند و آبیاری بیش از حد مشکل‌ساز است. برای آبیاری گیاهان در فصل زمستان اجازه دهید خاک گیاه تقریبا خشک شود. البته این مورد بستگی به نوع گیاه نیز دارد. اگر رطوبت محیط را به اندازه کافی تامین کنید خاک نیز رطوبت خود را به راحتی از دست نمی‌دهد. برای تست میزان رطوبت خاک گلدان انگشت خود را تا ۵ سانتی‌متر داخل خاک کنید. اگر خاک در آن قسمت خشک بود گیاه را آبیاری کنید. راهکار دیگر برای بررسی میزان رطوبت وزن حدودی گلدان است. خاک خشک همیشه سبک‌تر از خاکی است که داخل آن رطوبت وجود دارد. نکته دیگر اینکه آب بشقاب زیر گلدان را مرتبا خالی کنید و اجازه ندهید گل در آن آب بماند.

 

هرس 

بهترین زمان برای هرس کردن گیاهان فصل زمستان است. در این فصل باید شاخ و برگ اضافی گیاهان را هرس کرد تا گیاه بتواند قسمت‌های اصلی مانند ساقه خود را تقویت کند.

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha