مسکن مهر

 

برنامه‌ریزی اولیه این طرح به این صورت بود که سالانه یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی به افراد واجد شرایط تحویل بدهند. اما با توجه به موانع تنها ۷۰ % از کار تا آخر سال ۱۳۹۲ و پایان دولت احمدی نژاد پیش رفت. ما بقی کار نیز به دولت حسن روحانی تحویل داده شد و مردم با بی توجهی دولت با این طرح روبرو شدند. تا سال ۱۳۹۶ توانستند تعداد ۱۸۳۹۸۲۹ واحد را آماده تحویل کرده و از این تعداد ۱۵۶۸۴۵۲ واحد را تحویل بدهند. طبق گزارش ایسنا از سال ۱۳۸۶تا ۱۳۹۸ تعداد ۲۰۲۴۲۶۸ واحد تکمیل شده و به مرحله تحویل رسید. طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی برای اتمام طرح مسکن مهر نمی­توان تاریخ دقیقی اعلام کرد. هم‌چنین اعلام کرد که تمام تلاششان را می‌کنند که تا پایان سال ۱۳۹۹ تمامی واحدهای باقی مانده را تحویل بدهند.

ساخت طرح مسکن مهر در سال‌­های اولیه تنها به عهده دولت بود. پس از مدتی به شرکت­‌های تعاونی سپرده شد. اما کماکان روند کار و نقشه‌­ها زیر نظر خود دولت انجام می‌شد. در مرحله بعد ساخت واحدها کاملا به عهده بخش خصوصی واگذار شد و سهم دولت از ساخت برابر مقدار زمینی که ارائه داده بود مشخص می‌­شد. مراحل کار و نقشه‌ها نیز هم‌چنان باید به تائید دولت می‌رسید.

انتقادات زیادی از این طرح مطرح شده که بخشی از آن مربوط به افزایش شهر نشینی توسط ارائه چنین طرح‌هاییست. تأثیر طرح مسکن بر مشکلات اقتصادی کشور نیز نظرات مختلفی را به دنبال داشته است. برای مثال آقای مهدی زندیه وکیلی، رئیس وقت سازمان مسکن و شهرسازی استان مرکزی معتقد است طرح مسکن مهر تأیر زیادی در ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور داشته است.

یکی دیگر از مشکلات ناشی از طرح مسکن مهر نبود تدابیر درست در مورد انتخاب مناسب محل ساخت و ساز است. در شرایطی که محل مورد نظر از شهر خیلی دور بوده و امکانات اولیه زندگی مانند مراکز خرید، آّب ، برق، گاز را نداشت. هم‌چنین مسیر نامناسب و نبود امکانات رفت و آمد برای افراد شاغل در شهرها از دیگر نقایص این آپارتمان‌ها بود.

از مشکلات دیگر این پروژه­‌ی عظیم ایجاد رانت­ در قسمت‌­های مختلف پروژه است.

جدی‌ترین مشکل طرح مسکن مهر، عدم کیفیت مصالح مورد استفاده و نبود امنیت و ایمنی در ساختمان‌­ها بود. همان‌طور که در ساختمان‌های مسکن مهر کرمانشاه خطرات ناشی از این بی‌کیفیتی تجربه شد.

از شرایط ثبت نام در مسکن مهر می­‌توان به تاهل، سابقه ۵ سال زندگی در شهر مورد نظر، عدم مالکیت ملک مسکونی و عدم استفاده از تسهیلات دولتی برای خرید ملک مسکونی اشاره کرد. به تدریج شرط تاهل از این شرایط حذف شد.

دولت برای پرداخت هزینه خرید خانه‌­های مسکن مهر تسهیلاتی برای متقاضیان به صورت یارانه در نظر گرفت که پس از دوران مشارکت به نام متقاضیان انتقال داده می‌­شود. بالاترین میزان وامی که بانک‌­ها برای خانه‌­های مهر در نظر گرفته است ۵۰ میلیون تومان است. میزان اقساط این وام‌ها نیز ماهیانه ۴۵۰ هزار تومان است.

 

 

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

0 نظر

نظر دهید

captcha