انواع سند

 

در این پست وب اسکان به توضیح انواع سند می پردازد .

طبق ماده ۱۲۸۴ ماده مدنی سند عبارت است از هر نوشته‌ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. اسناد جمع سند است و به اوراقی گفته می‌شود که در جهت اثبات امری مورد استناد قرار می‌گیرد و یا به‌موجب آن اشخاص تعهد به امری پیدا می‌کنند.

 

انواع سند

۱. اسناد غیررسمی

اسنادی هستند که توسط طرفین معامله تنظیم می شود. در این نوع اسناد در تمامی مراحل شخص می‌تواند انکار کرده و طرف مقابل برای اثبات صحت سند باید مراحل اداری را طی کند.

۲. اسناد رسمی

اسنادی هستند که در اداره ثبت‌اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی یا نزد مأمورین رسمی و با توجه به قوانین تنظیم شده باشد. این نوع اسناد به علت ثبت قانونی غیر قابل انکار و جعل هستند.

 

در ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی سه مرجع برای ثبت‌ اسناد رسمی معرفی‌ شده است:

۱. اداره ثبت‌ اسناد و املاک

۲. دفاتر اسناد رسمی

۳. نزد مأمورین دولتی به لحاظ وظایف قانونی آن‌ها و در حین انجام‌وظیفه. 

 

 

۱. سند ملکی شش دانگ

سندی است که تمامی ملک موردنظر متعلق به یک نفر است. جالب است بدانید منظور از شش دانگ شش جهت شمال جنوب غرب شرق و بالا ( بالای خانه ) و پایین (زیر زمین ) است.

۲. سند ملکی مشاع

بر طبق قانون، مشاع به ملکی گفته می‌شود که بین دو یا چند نفر مشترک باشد.

۳. سند ملکی مفروز

سند مفروز در مقابل سند مشاع است. یعنی زمانی سند مفروز صادر می‌شود که شرکا تصمیم گرفته سهم خود را از ملک، مشخص و جداگانه بهره‌برداری کنند. در این نوع سند شرکا با تفاهم و رضایت، قسمت مجزا و معلومی از ملک را برای هر یک از شرکا مشخص کرده و سند مفروز برای آنها صادر می‌شود.

۴. سند ملکی منگوله دار

سند منگوله‌دار همان سند دفترچه‌ای است که توسط اداره ثبت اسناد با نخ و سرب پلمپ می‌شد. این سند یک سند ملکی قابل اطمینان و بدون شک و شبهه بوده است.

۵. سند ملکی تک برگ

در واقع نمونه جدید سند منگوله‌دار است که به جای سند ملکی منگوله‌دار در سال‌های اخیر از آن استفاده می‌شود. این نوع سند یک برگه چاپی شامل مشخصات کامل مالکان است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود.

۶. سند ملکی عرصه و عیان

این نوع از انواع سند در اثبات مالکبت آپارتمان‌ها به کار می‌رود. در این اسناد، عرصه مربوط به مقداری مشخص از زمین آپارتمان و عیان مربوط به واحد خریداری شده است. مقدار سهم هر واحد از عرصه به متراژ واحد خریداری شده بستگی دارد. برای مشخص کردن سهم هر یک از واحدها از عرصه، باید به شهرداری و ادارات مربوطه درخواست داده شود.

۷. سند ملکی وقفه

سند وقفی به سندی گفته می شود که قبلا توسط صاحبان آن به سازمان اوقاف وقف شده است. اداره اوقاف این املاک را با شرایط اقساط ۹۹ ساله به اشخاص دیگر واگذار می‌کند.

۸. سند ملکی ورثه‌ای

پس از فوت صاحب ملک وبه ارث رسیدن ملک به وراث، آنان درخواست سند برای سهم‌­الارث خود می‌کنند. به این نوع سند که به آن‌ها تعلق می‌گیرد ورثه‌ای می‌گویند.

۹. سند ملکی المثنی

زمانی که به دلایل مختلف مانند سیل، آتش سوزی و… سند مفقود شود مالک می‌تواند با در دست داشتن مدارک، درخواست سند رسمی المثنی کند.

۱۰. سند ملکی شورایی

سند شورایی توسط شورای محلی تنظیم شده و یک سند رسمی به شمار نمی‌رود. این نوع سند برای رسمیت پیدا کردن نیاز به طی مراحل قانونی دارد.

۱۱. سند ملکی وکالتی

دسته بعدی از انواع سند سند وکالتیست که مالک در خصوص ملک مورد معامله وکالت کامل به خریدار می‌دهد. این نوع سند بهتر است به صورت رسمی تنظیم شود تا مشکلی ایجاد نشود.

۱۲. سند ملکی بنچاق

بنچاق نوعی دیگر از سند ملکی است که توسط دفترخانه ثبت و تنظیم شده و جزئیات بیشتری در آن ذکر می‌شود.

۱۳. سند ملکی رهنی

زمانی که مالک وامی گرفته و سند ملک را برای ضمانت استرداد وام در رهن بانک قرار می‌دهد به سند مذکور رهنی می‌گویند.

 

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

0 نظر

نظر دهید

captcha