تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

در این وبلاگ وب اسکان به توضیح تفاوت قولنامه و مبایعه نامه می پردازد:

 

مبایعه نامه

مبایعه نامه سندی است که در آن خریدار و فروشنده با هم برای خرید مالی در معینی تعهداتی را متقبل می‌شوند.

معمولاً باید نزدیک به سه چهارم از مبلغ ملک توسط خریدار به فروشنده تحول داده شود، تا اقدامات لازم جهت تنظیم سند رسمی صورت گیرد. در زمان صادر نمودن سند رسمی، مابقی وجه باقی مانده در قالب چند فقره چک و یا به صورت نقدی دریافت می‌شود. البته فروشنده حق دارد در صورتیکه خریدار درخواست کند باقیمانده وجه را بعد از تنظیم سند به صورت چک پرداخت کند، در مبایعه نامه ذکر نماید که اگر هر کدام از چک‌ها به پول نقد تبدیل نشد معامله فسخ گردد.

 

قولنامه

در این قرارداد، قول‌هایی بین شما و فروشنده رد و بدل می‌شود. تنظیم قولنامه در امر ساخت و ساز بسیار رایج است

 

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

در مورد مبایعه نامه به محض اینکه قرارداد منعقد شد، لازم است وجهی را به فروشنده پرداخت کنید و فروشنده در ازای دریافت وجه، باید سند مبایعه نامه را ارائه کند. اما در مورد قولنامه نباید به محض تنظیم قرارداد، وجه را به فروشنده پرداخت کنید بلکه شما با این تعهد نامه در واقع از فروشنده قول خواهید گرفت که تا آماده کردن وجه اولیه، مال را به کس دیگری نفروشد. بنابراین قولنامه به معنی مالکیت خریدار نیست

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

 

0 نظر

نظر دهید

captcha