انتقال کرونا به جنین 

مریم کاشانیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، جراح و متخصص زنان، در آستانه کنگره بین‌المللی انجمن علمی متخصصین زنان و زایمان ایران اظهار کرد: این کنگره برای اولین بار به صورت مستقل توسط انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران در تاریخ ۶ تا ۹ مهر ۱۴۰۰ در محل سالن همایش‌های رازی به صورت همزمان حضوری و مجازی برگزار می‌شود و جدیدترین دستاورد‌های علمی در حوزه بیماری‌های زنان و زایمان و نیز جراحی‌های زنان و مامایی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و تبادل اطلاعات میان اساتید و پزشکان برجسته داخلی و خارجی انجام خواهد شد.

او افزود: محور‌های علمی این کنگره شامل حاملگی‌های پرخطر، طب مادر و جنین، مدیریت اتاق زایمان، باروری و ناباروری، انکولوژی ژنیکولوژی، ژنیکولوژی نوجوانان و کودکان، یوروژنیکولوژی، ژنیکولوژی خوش خیم، منوپوز، تکنیک‌های جراحی و جراحی‌های کم تهاجمی، چاقی، ژنتیک بالینی، تصویربرداری، سیاستگذاری سلامت زنان و بهبود کیفیت خواهد بود.

نایب رئیس انجمن علمی متخصصان زنان و زایمان ادامه داد: انجمن‌های پرناتولوژی، انجمن کف لگن، انجمن سرطان‌های زنان، باروری و ناباروری و انجمن جراحی‌های کم تهاجمی نیز در این کنگره حضور دارند و مباحث جدیدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهند گرفت؛ بنابراین مباحث باروری و ناباروری، بی اختیاری ادراری و سلامت جنسی از مباحث مورد گفت‌وگو در این کنگره خواهند بود.

زنان چاق بارداری خطرناک‌تری دارند

کاشانیان درباره موضوع چاقی در زنان باردار بیان کرد: زنانی که چاق هستند ممکن است بارداری خطرناک تری نسبت به زنان با وزن نرمال داشته باشند، چراکه مشکلاتی مانند فشار خون و دیابت آن‌ها را تهدید می‌کند و در حال حاضر نیز بر اساس تحقیقات جهانی مشخص شده که چاقی می‌تواند زمینه‌ساز احتمال بیشترابتلا به بیماری کرونا باشد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال انتقال کرونا از جفت به جنین وجود دارد، گفت: این موضوع به طور وسیع و جدی ثابت نشده است و بیشتر نوزادان مبتلا به کرونا، در حین تولد و یا بلافاصله بعد از تولد مبتلا شده اند. همچنین ثابت نشده که کرونا در مادر درحین بارداری بتواند مشکل ناهنجاری‌های جنینی ایجاد کند. اما تب مادر در ابتدای بارداری مثل سایر بیماری‌های تب دار می‌تواند ریسک ناهنجاری ها‌ی جنینی را به میزان کمی در جنین افزایش دهد؛ بنابراین کنترل و پایین نگه داشتن درجه حرارت می‌تواند این احتمال را بر طرف سازد.