عوارض تزریق واکسن کرونا

 

آژانس تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلیس توصیه می کنند برای افراد زیر 30 سال واکسن دیگری به غیر از آسترازنکا در نظر گرفته شود.  بر اساس گزارش های جدید افراد زیادی بعد از تزریق این واکسن دچار وزوز گوش شده اند.

 

البته عارضه وزوز گوش چیزی است که گفته می شود در واکسن فایزر هم وجود دارد. این احتمال به وجود آمده که شاید واکسن هایی مانند فایزر و آسترازنکا موجب آسیب به عملکرد داخلی گوش شوند و در اینباره باید تحقیقات زیادی انجام شود. « انجمن وزوز گوش انگلیس» تخمین زده که حداقل 24 هزار نفر بعد از تزریق واکسن آسترازنکا دچار عارضه وزوز گوش شده باشند و دیگر اینکه  تقریباً 15 درصد از بیماران بستری  هشت هفته پس از بهبود، مشکلات مربوط به شنوایی و وزوز گوش را گزارش کرده اند.

در ماه دسامبر ، وزوز گوش به عنوان یکی از حدود 30 علائم بیماری کووید طولانی عنوان شد. بعد از تحقیقات به عمل آمده مشخص شد افرادی که دارای وزوز گوش می شوند مبتلا به بیماری فشار خون نیز هستند.

عفونت ناشی از کرونا همچنین ممکن است با آسیب رساندن به عصب شنوایی به گوش داخلی آسیب برسانند و این شاید از طریق تولید بیش از حد سیتوکین ها (سلول های سیستم ایمنی بدن که می توانند باعث التهاب آسیب رسان شوند) یا ایجاد لخته هایی که خون رسانی به ساختارهای ظریف گوش داخلی را قطع می کنند، باشد.