مشکلات خرید واحد های تازه ساز

 

بسیاری از افراد علاقه مند به خرید واحد های مسکونی تازه ساز و یا به اصطلاح واحد های کلید نخورده هستند اما جالب است بدانید که خرید واحد های تازه ساز در کنار مزیت های فرآوانی که دارد اما مشکلاتی هم به دنبال دارد. در این مقاله از سوی وب اسکان به بررسی مشکلات خرید واحد های تازه ساز می پردازیم.

برخی افراد سودجو، برای فروش واحد های تازه سازی که هنوز پایان کاری از سوی شهرداری برای آن ها صادر نشده است، متراژ های جعلی و غیر واقعی را عنوان می کنند و واحد نوساز را با متراژ جعلی و در قالب ساختمان آماده به فروش می رسانند. خرید واحد های نوسازی که فاقد پایان کار و سند رسمی هستند، می تواند ضرر های مالی زیادی را به خریداران وارد نماید بنابراین بهتر است در خرید واحد های مسکونی نوساز بسیار دقت کنید.

صدور سند مالکیت رسمی برای واحد های تازه ساز ممکن است که یک دوره چندماهه به طول می انجامد. از آنجا که متراژ دقیق واحد تازه ساز از سوی کارشناس رسمی دادگستری در هنگام اعطای سند رسمی ملک، تعیین می شود، بنابراین فروشندگان واحد های نوساز فاقد سند رسمی، متراژ حدودی را در هنگام فروش به خریداران عنوان می کنند که ممکن است به صورت عمدی و یا سهوی متراژ واحد را با تغییر نسبت به متراژ واقعی به خریدار اعلام می کنند که این مسئله سبب ایجاد ضرر و زیان مالی برای خریدار می شود.

بهتر است که در هنگام خرید واحد های مسکونی نوساز فاقد سند رسمی هستند، حتما  برگه اصلی مربوط به پروانه ساخت را مشاهده کنید. در پروانه ساخت متراژ حدودی واحد عنوان می شود. این متراژ ممکن است که با مقدار واقعی تا حدود 5 متر اختلاف داشته باشد. تا این میزان اختلاف متراژ طبیعی است اما در صورتی که فروشنده از ارائه برگه ی پروانه ساخت خودداری کرد و متراژ را به صورت شفاهی به خریدار اعلام نمود، احتمال اینکه متراژ اعلام شده با متراژ واقعی تفاوت زیادی داشته باشد نیز وجود دارد.

اکثر اوقات درقرارداد های خرید و فروش چنین واحد های آپارتمانی کلید نخورده فاقد سند رسمی، بندی به قرارداد اضافه می گردد بدین شرح که اگر متراژ واقعی بنا پس ازتعیین توسط کارشناس رسمی دادگستری با متراژ مورد قرارداد تفاوت داشت، خریدار و یا فروشنده نسبت به جبران ضرر مالی طرف مقابل بنا بر اختلاف متراژ، اقدام نمایند.

در این خصوص باید به نکته ای توجه کنید و آن هم این است که ممکن است بین زمان خرید تا زمان اخذ سند چند ماه فاصله باشد و از آن جا که قیمت واحد های نو به ازای هر متر مبلغ قابل توجهی است، ممکن است که سرمایه و پول شما به مدت چند ماه از دستتان خارج شود که این ضرر بیشتر شامل حامل خریداران است و به سود فروشندگان می باشد.

یکی دیگر از مشکلات خرید واحد های نوساز قیمت این واحد های آپارتمانی می باشد. به عنوان مثال در چند ماه اخیر قیمت واحد های آپارتمانی در شهر تهران کاهش داشته است اما این کاهش قیمت متوجه واحد های نوساز نشده است و هم چنان قیمت واحد های آپارتمانی کلید نخورده بالا می باشد.

" نقص عضو" از دیگر مشکلات خرید واحد های تازه ساز می باشد. مقصود از واژه نقص عضو در واقع کسری برخی از تجهیزات و امکانات ساختمانی است. در روند ساخت یک واحد آپارتمانی جدید ممکن است به علت های مختلفی هم چون ضعف نظارتی مهندسان و ... نقص هایی در تکمیل و گسترده سازی واحد آپارتمانی وجود داشته باشد. این در حالی است که در واحد های قدیمی تر این نقص ها شناسایی و برطرف شده اند.

از موارد دیگری که در هنگام خرید واحد های مسکونی تازه ساز باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، مشاهده گواهی پایان کار و هم چنین گواهی عدم تخلف ساخت است. در صورتی که خریدار بدون مشاهده گواهی عدم تخلف ساخت اقدام به خرید واحد مسکونی نوساز کند و در پروسه ساخت واحد خلافی صورت گرفته باشد، مسئولیت آن با خریدار بوده و در موارد مشابه ملزم به پرداخت جریمه می باشد.

همان طور که می دانید قبض های مربوط به خدمات شهری هم چون آّب ، برق، گاز و ... تا حد اقل یک فصل بعد از مسکونی شدن واحد نوساز، صادر نمی گردد. از این رو ممکن است که واحد ساختمانی، بدهکاری های زیادی ناشی از استفاده از این خدمات توسط سازنده در حین ساخت و ساز داشته باشد که پس از فروش واحد ساختمانی، مسئولیت این بدهی ها با خریدار می باشد و ممکن است که خریدار با هزینه های گزافی مواجه شود.

برای جلوگیری از ورود این ضرر مالی به خریدار، می توان در متن قرارداد خرید و فروش واحد آپارتمانی نوساز، ذکر کنید که تمامی هزینه های خدمات شهری تا زمان عقد قرارداد، به عهده ی مالک قبلی است و خریدار مسئولیتی در بابت هزینه های خدمات شهری قبل از تاریخ خرید ندارد.

مجتمع های قدیمی تر از آن جا که چندین مدت به صورت مسکونی بوده اند، از لحاظ مدیریت ساختمان قوی تر هستند ولی در مجتمع های تازه ساز تا زمانی که تمامی واحد ها به صورت مسکونی درنیایند، از ضعف مدیریتی برخوردار هستند.

وب اسکان یک سامانه آنلاین برای مدیریت مجتمع ها و ساختمان هاست که بستری را فراهم می کند تا مدیریت مالی ساختمان با جزئیات حسابداری را بتوان به صورت ساده تری انجام داد. سامانه وب اسکان می تواند به عنوان پل ارتباطی مدیران ساختمان و ساکنین آپارتمان محسوب شود.

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha