نصب دوربین مدار بسته

به دلیل پیشرفت فناوری نصب دوربین های مداربسته بسیار افزایش پیدا کرده است.برای اکثر ساختمان های تجاری و مسکونی و برای افزایش امنیت دوربین مداربسته نصب می نمایند؛ از این طریق تصویر افرادی که در محوطه ساختمان تردد می کنند توسط دوربین ثبت خواهد شد.

در اینجا سوال مطرح می شود که نصب دوربین مدار بسته در ساختمان ها مشکل قانونی دارد یا خیر؟

نصب دوربین مداربسته نیازمند اخذ مجوز نمی باشد ولی لازم است که به تاییدیه اعضاء مجتمع رسیده باشد در صورت تایید، چنانچه یک نفر از اعضاء ساختمان مخالفت کرده باشد از نظر قانونی باز میتوان دوربین را نصب کرد.

باید دقت داشت نصب دوربین مداربسته در محیط های خصوصی فرق می کند مثلا نصب دوربین مداربسته در آسانسور نیازمند یکسری الزامات است ، لذا پیشنهاد میشود که نصب دوربین مدار بسته به کارشناس متخصص در این حوزه واگذار شود.

دوربین مداربسته نصب شده برای اهالی آن مجتمع ساختمانی می باشد، لذا فیلمی که توسط دوربین ضبط میشود نباید در اختیار اشخاص دیگر قرار داده شود و یا نباید در محیط های مجازی ارسال گردد ، زیرا این امر نقض صریح قانون میباشد.در حالت کلی،نصب دوربین مداربسته منع قانونی ندارد ولی باید شرایط نصب آن رعایت شود و در صورت نصب، بنابر قانون بایدبا برچسب و تابلو، به همه افراد اطلاع رسانی گردد که این مکان مجهز به دوربین مداربسته است.

قوانین نصب دوربین های مدار بسته در محیط های عمومی

 همانطور که گفته شد منع قانونی وجود ندارد. منع قانونی تنها در صورتی به وجود می آید که اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، سفارتخانه ها و محیط های نظامی باشد.

قوانین نصب دوربین های مداربسته در محیط کار

در حالت کلی نظارت توسط دوربین مداربسته نباید برای کارمندان ایجاد مزاحمت کند، کارفرما باید قبل از اقدام به نصب دوربین مداربسته اطلاعات زیر را در اختیار کارمندان قرار دهد:

  • اطلاع از نصب آن
  • علت نصب آن
  • محوطه ایی که تحت پوشش دوربین مداربسته قرار می گیرد
  • چگونگی استفاده از تصاویر ضیط شده
  • چگونگی حفاظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آنها

قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات آپارتمان

نصب دوربین در مشاعات ساختمان های مسکونی مانند حیاط یا پارکینگ، راه پله، باید به تایید کتبی اعضاء ساختمان رسیده باشد و باید زیرنظر مدیر ساختمان انجام گیرد و در واقع مدیر ساختمان با توجه به نیاز آپارتمان، تعداد و محل قرارگیری دوربین ها را تعیین کند.

در این میان نصب دوربین در محیط های شخصی مانند داخل منزل یا اتاق خواب افراد، از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و نیاز است افرادی که در آن محل زندگی می کنند، از این امر مطلع شده و سپس برای نصب این دوربین ها مجوز رسمی تهیه گردد.

در صورتی که نصب دوربین به صورت مخفی باشد و افراد حاضر در محل از وجود آن آگاه نشوند تنها با کسب مجوز از مراجع قانونی مربوطه و در مدتی محدود امکان پذیر است و اگر به هر دلیلی این دوربین ها به صورت مخفی یا بدون مجوز نصب گردند، آن شخص تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و مجازات خواهد شد.

آیا می توان در آسانسور دوربین مداربسته نصب کرد؟

به دلبل اینکه آسانسورها یکی از پررفت وآمدترین مکان های آپارتمان ها به شمار می روند؛ از همین رو ساکنین ساختمان ترجیح می دهند به منظور افزایش امنیت، در آسانسور دوربین مداربسته نصب شود.

با توجه به ابعاد آسانسور، نوع کاربرد و مقدار هزینه هایی که برای این کار در نظر گرفته اید، می توانید از دوربین های متفاوتی استفاده کنید. برخی از مدل های دوربین مداربسته از عملکرد بهتری در آسانسورها برخوردارند. به عنوان مثال

  • دوربین های مداربسته توکار
  • دوربین های مداربسته دام
  • دوربین های سه گوش مخصوص آسانسور
  • دوربین های مکعبی

در این مدل ها دوربین های دام و سه گوش، متداولترین روش نصب دوربین در آسانسورها می باشد.باید توجه داشت به دلیل ارتفاع بسیار کم سقف اغلب آسانسورها، این دوربین ها به راحتی توسط بعضی افراد سودجو قطع یا دزدیده می شوند.

به همین دلیل پیشنهاد می شود برای جلوگیری از چنین مواردی از دوربین های توکار و مخفی استفاده کنید. البته باید توجه داشت که نصب دوربین های توکار همراه با برچسب هشداردهنده باشد، در غیر اینصورت جرم محسوب شده و تجاوز به حقوق شهروندی تلقی می گردد.

اگر تمایل دارید که دوربین تمام فضای داخلی آسانسور را نمایش دهد، باید از دوربین هایی با لنز واید (2.8 میلی متر) استفاده کرد.

 

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سامانه مدیریت و نرم افزار رایگان شارژ ساختمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت آپارتمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha