پیش فروش قانونی و فروش تقلبی واحد های آپارتمانی

در چند ماه اخیر برخی از سازندگان مسکن، برای سود جویی بیشتر پیش فروش واحد های خود را اعلام نکرده کرده اند با این حال واحد هایی که هم چنان در حال ساخت می باشند و آماده نیستند را به عنوان واحد های آماده فروش معرفی کرده و چندین واحد ر ا به افراد زیادی فروخته اند.

با توجه به اهمیت موضوع، این مطلب از سوی وب اسکان جهت اطلاع بیشتر کاربران در خصوص معاملات آپارتمان ها و ساختمان ها، عرضه گردیده است.

این واحد های در حال ساخت به قیمت واحد های آماده به خریداران فروخته شده است و هم چنین قراردادی که برای فروش این واحد ها بسته شده است قرارداد فروش واحد های آماده آپارتمان می باشد در حالی که این واحد ها هنوز آماده نشده اند و هم چنان در دست ساخت هستند. در این حال خریداران راهی قانونی برای پیگیری حق خود ندارند زیرا در قرارداد ذکر نشده که مسئول تکمیل قسمت های ناتمام واحد های آپارتمانی خریدار است یا سازنده و هم چنین این واحد های ناتمام به نام واحد های کامل به فروش رسیده اند.

پیش فروش قانونی واحد های آپارتمانی به این صورت است که قراردادی که بین خریدار و سازنده بسته می شود در خصوص پیش فروش واحد های غیر آماده می باشد و مبلغ پرداختی پول نیز وابسته به پیشرفت ساخت می باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در پیش خرید واحد های آپارتمانی این است که باید تک تک قسمت هایی از واحد که هنوز تکمیل نگشته در قرارداد ذکر شود و زمان تکمیل آن نیز عنوان گردد. نکته بسیار مهم این است که هیچ گاه اقدام به خرید واحد های آپارتمان یپیش ساخته بدون بازدید از محل ساختمان نکنید. بهتر است که قبل از عقد قر ارداد خرید به همراه یک کارشناس ساختمان و یا مهندسان عمران از ساختمان دیدن کنید و تمامی قسمت های ساخته نشده را در لیستی در ضمیمه قرارداد عنوان کنید تا سازنده موظف به ساخت و تکمیل تمام قسمت های ساخته نشده باشد. از طرفی میزان مبلغی که برای روز ثبت سند پس از ساخت کامل واحد باقی می ماند، باید خیلی بیشتر از مبلغ تعیین شده در خرید واحد های کلید آماده باشد. قیمت آپارتمان باید کاملاً مشخص باشد و تعداد اقساط و نحو‌ه‌ی پرداخت آن بر اساس توافق طرفین در قرارداد ذکر شود و پیش خریدار متناسب با اقساط پرداختی، مالکِ ملکِ پیش‌فروش شده می‌شود. به‌عنوان‌مثال زمانی که پیش خریدار نصف اقساط ملک پیش‌فروش شده را پرداخت کرده باشد، مالک سه دانگ از آپارتمان است و زمانی که اقساط به پایان برسد، پیش خریدار مالک شش‌دانگ خواهد بود. البته اگر عملیات ساخت‌وساز متناسب با مفاد قرارداد پیشرفت نداشته باشد، پیش خریدار می‌تواند پرداخت اقساط تعیین‌شده را به زمانی موکول کند که تأییدیه‌ی تحقق پیشرفت در ظرف یک ماه را از مهندس ناظر گرفته است. در ضمن حداقل ۱۰ درصد قیمت کل هم‌زمان با تنظیم سند رسمی قابل وصول است و توافق برخلاف آن، موردپذیرش نیست.

پیش فروش واحد های آپارتمانی با رعایت نکات گفته شده یک مزیت برای کسانی محسوب می شود که نمیتوانند به صورت نقدی مبلغ کل خرید آپارتمان را پرداخت نمایند. به صورت کلی پیش خرید واحد های آپارتمانی مزیت های فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مزایای پیش فروش آپارتمان

  • بین ۱۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از نرخ روز واحد نوساز خریداری می‌کنیم.
  • پول ساختمان را کم کم و تدریجی می‌پردازیم.
  • در مراحل نازک کاری اعمال سلیقه شخصی می‌کنیم.
  • در محله خاصی به دنبال ملک میگردیم.
  • دوست داریم از صفر تا ۱۰۰ بر کار ساخت نظارت داشته باشیم. اگر کل مزیت‌های فوق نیز محقق شود ولی نکات لازم در پیش خرید و پیش فروش مسکن را رعایت نکنیم مطمئناً دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

برای امینت پیش خریداران در پیش خرید واحد های آپارتمانی، تمامی نکاتی که باید در هنگام عقد قرارداد به آن ها توجه کنید و در قرارداد ذکر کنید را در ادامه عنوان می کنیم.

موارد الزامی برای درج در قرارداد پیش فروش آپارتمان

  • نام و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی (افراد و اشخاص) یا حقوقی (شرکت‌ها و…)
  • پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی ملک (پلاک ثبتی فرعی و اصلی، بخش و…)
  • اوصاف و امکانات واحد ساختمانی ازجمله شماره‌ی واحد، مساحت واحد، تعداد اتاق‌ها، معین کردن پارکینگ و انباری، وضعیت سیستم گرمایش و سرمایش، نوع کاربری (تجاری، اداری یا مسکونی) موقعیت، نوع مصالح به‌‎کار برده شده و…
  • مشخصات فنی و معماری ساختمانی عبارت‌اند از موقعیت کاربری، مساحت کل زمین و زیربنا
  • بها یا عوض (قیمت)، تعداد و میزان اقساط و نحوه پرداخت و تسویه آن
  • در صورت تقسیط ثمن معامله، اخذ قبوض اقساطی
  • زمان تحویل واحدهای ساختمانی، بعلاوه نحوه تنظیم سند
  • روشن کردن وضعیت خسارت (اگر طرفین در خصوص خسارت توافق کنند) و …
  • تعهدات مربوط به‌پیش فروشنده
  • معرفی داوران

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، به پشتوانه همراهی شما مخاطبین محترم ، سایت جامع مدیریت آپارتمان وب اسکان تلاش خواهد کرد تا در ادامه نکات کاربردی پیرامون بهبود مسائل حوزه آپارتمان نشینی و مدیریت ساختمان را منتشر نماید .

0 نظر

نظر دهید

captcha